Passend onderwijs
Reactie
Naam | PCPOBR (Ina van Pelt) |
---|---|
Plaats | Barendrecht |
Datum | 3 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik werk als RT-er op 2 basisscholen en werk o.a. met Rugzakleerlingen. Dankzij de adviezen van de AB-ers kunnen wij deze kinderen nog steeds passend onderwijs bieden. Ik zie de toekomst somber in als wij geen AB meer zouden krijgen! Ik merk dat kinderen die ca 10 jaar geleden nog verwezen werden naar het SO nu gewoon op de basisschool blijven. Het werk van groepsleerkracht in het basisonderwijs is veel zwaarder geworden. In een groep zitten nu soms rugzakleerlingen, kinderen met de diagnose ADHD, autisme/PDD-NOS, ADD, dyslexie, dyscalculie, ODD, dyspraxie, gehoorproblemen, een verminderde gezichtsscherpte, motorische stoornissen, Downsyndroom, een laag IQ (rond de 75 is geen uitzondering).
Wij brengen goed in kaart wat de onderwijsbehoeften van iedere leerling zijn, en kijken ook naar de stimulerende en belemmerende factoren. We clusteren kinderen, en houden daar bij de instructie en verwerking rekening mee. Toch komt het regelmatig voor dat we het gevoel hebben dat we niet ieder kind kunnen geven wat hij/zij nodig heeft en dat frustreert enorm.
Wij zijn voor Passend onderwijs. Maar dan is daar wel extra geld voor nodig, om meer handen-in-de-klas te kunnen laten werken, om ook met kleine groepjes kinderen apart te gaan zitten, om soms kinderen in een 1-op-1-situatie iets uit te leggen. De expertise hebben we in huis, maar waar halen we de mankracht vandaan? Als remedial teacher werk ik steeds vaker met groepjes kinderen, en dat bevalt prima. Toch kan ik op allebei mijn scholen kinderen aanwijzen die niet de hulp krijgen die ze zo hard nodig hebben.
Er is geen formatie voor. Zij moeten meedraaien in de klas, en profiteren daar niet optimaal van de lessen (ook al zijn dit zeer gedifferentieerde lessen, met gelaagde instructie). Het doet zeer om kinderen zomaar te laten 'zwemmen'!
Als Passend Onderwijs vergezeld zou gaan van meer geld, dan was het een prima idee. Nu krijg ik het gevoel dat we Passend Onderwijs moeten leveren op een koopje...en dat kan niet.
Kinderen met gedragsproblemen komen steeds vaker voor, en ook kinderen met een laag IQ blijven tegenwoordig op de basisschool.
Hoe kun je met dezelfde middelen (of met minder middelen??) alle kinderen geven wat zij nodig hebben?
Ik heb mijn diploma van de Pedagogische Academie behaald in 1976 en ben dus een zeer ervaren leerkracht (speciaal onderwijs MLK en basisonderwijs).
Ik maak mij grote zorgen over de toekomst van ons onderwijs!