Passend onderwijs

Reactie

Naam Koningin Emma School (mevr. P.G. Verheij-Elslo)
Plaats Bussum
Datum 6 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Hierbij geef ik mijn reactie op het wetsvoorstel. Ik ben leerkracht van groep 4 in het reguliere basisonderwijs. In het verleden heb ik verschillende leerlingen met een rugzak begeleidt. Op dit moment heb ik zo'n 12 leerlingen die ik zorgleerlingen kan noemen in eengroep van 29 kinderen, Geen van deze leerlingen heeft op dit moment een rugzak maar vragen dagelijks veel extra begeleiding en aandacht, 6 leerlingen hebben op dit moment een diagnose.
Op dit moment is het al moeilijk om leerlingen met een handicap optimaal op te vangen in de groepen. Er zijn, naast de leerlingen met een anngetoonde handicap ook nog veel andere leerlingen die extra zorg en aandacht behoeven om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Het uitgangslupnt van de wet om zo goed mogelijk onderwijs te geven aan kinderen om zo hun talenten optimaal te ontwikkelen onderschrijf ik helemaal maar dit moet dan wel gelden voor alle leerlingen die aan de zorg van een leerkracht zijn toevertrouwd. Als straks nog meer kinderen met een handicap in het reguliere onderwijs moeten worden opgevangen met veel minder professionele hulp door ambulant begeleiders en gespecialiseerde RT-ers dan zal dit onherroepelijk leiden tot een daling van de kwalitieti van het onderwijs aan alle kinderen. Juist de doelstelling om de talenten van kinderen optimaal te ontwikkelen zal ernstig onder druk komen te staan.
Er zal namelijk veel meer tijd nodig zijn om de leerling met problemen in de klas te begeleiden wat ten kost zal gaan van de "gewone" leerling.
De groepen zijn er veel te groot voor, er komen te veele zorgleerlingen in een klas, er is te weinig professionele ondersteuning, te weinig extra handen om de leraar en de leerlingen te ondersteunen bij het begeleiden van de leerlingen.
Dat de aantallen leerlingen die zorg behoeven is toegenomen heeft niets te maken met het toenemen van het aantal zorgleerlingen maar is juist een gevolg van het verbeteren van de zorg voor de leerling met problemen. Er wordt veel meer, veel eerder en veel beter gediagnostiseerd dan een aantal jaren geleden. Hierdoor zijn de kansen voor veel leerlingen juist gestegen. Bezuinigen en de voorgestelde wetswijzing zou funest zijn voor de kwalitiet van het onderwijs in het algemeen en voor de zorg voor de leerling met een handicap in het bijzonder.