Passend onderwijs

Reactie

Naam Montessorischool (Ir. J.M. Brouwer)
Plaats Wageningen
Datum 27 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
In mijn reguliere klas in het basisonderwijs zitten 28 kinderen, waarvan er 6 met een 'officieel vlekje': ADHD(2x), PPD-NOS, zware dyslexie (2x), autisme-spectrum stoornis. Deze kinderen vragen veel extra aandacht en tijd, zowel in de klas als daarnaast: handelingsplannen maken, extra gesprekken met ouders en intern begeleider... Daar naast zijn er de 22 'normale' kinderen, die ik ook met liefde alle aandacht geef die zij nodig hebben in hun leerproces. Dat vraagt erg veel van me en vaak heb ik het gevoel tijd tekort te komen.
Ik zit 25 jaar in het onderwijs, met ondanks de hoge werkdruk nog steeds veel plezier.

Nu er om ordinaire bezuinigingsredenen 300 miljoen gekort dreigt te worden in het speciaal onderwijs, zou ik daardoor nog meer kinderen met 'vlekken' erbij moeten managen.
Ik weet, dat ik dat niet kan. Oók niet met een 'çursusje' erbij. Het gaat niet om de kennis alleen, het is niet meer mogelijk al deze kinderen op maat te bedienen. Ik zou kinderen tekort doen (nu al zit ik regelmatig aan die grens).
Voor mij is dan de maat vol: dan ga ik iets anders doen, hoeveel me dat zou spijten voor kinderen en ouders.

Sla mij maar over met die prestatiebeloning en geef mijn portie aan het speciaal onderwijs! Niemand die ik ken, zit te wachten op die LB-functies. Met mijn collega's moet ik functies gaan verzinnen 'omdat het moet', niet omdat we ze nodig hebben. Het creëert spanningen in het team en levert geen kwaliteitsverhoging op.

Minister: wees wijs. Beter ten halve gekeerd dan ten volle verdwaald!