Passend onderwijs
Reactie
Naam | Vrije School Utrecht (H.C. Stokkel) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 11 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het wetsvoorstel vindt kennelijk zijn rechtvaardiging in drogredenen en wensdenken. Het dient zondermeer naar de prullenbak verzwezen te worden.
De situatie die de overheid zegt te willen bestrijden met deze wet, is door diezelfde overheid gecreëerd. Alle wijzigingen vinden en vonden hun belangrijkste beweegreden in bezuinigingsdrang. Meer burocratie wordt daarbij verkocht als minder burocratie (invoering BRON is hier wel een heel duidelijk staatltje van) en minder geld als kwaliteitsverbetering (nu met passend onderwijs).
• Leerlingen krijgen zo goed mogelijk onderwijs. Scholen krijgen een zorgplicht waardoor leerlingen een zo goed mogelijk passend onderwijsaanbod krijgen.
Reactie: Waarop is het veronderstelde positieve verband gebaseerd tussen zorgplicht en goed, passend onderwijs?
• Ouders zijn betrokken bij hun kind op school. Ouders denken zelf mee over hoe zij hun kind het beste kunnen ondersteunen.
Reactie: Doen ze dat al niet, en voorzover ze dat niet doen, wat verbetert in godsnaam deze wet daaraan? Het handelingsplan wordt nu al met ouders besproken. Met een “ontwikkelingsperspectiefplan" wordt dat niet anders. Er is hierbij ook al voorzien in meer brurocratie doordat bij AMvB nadere vormvoorschriften zullen worden gegeven.
• Docenten zijn goed toegerust. Docenten hebben voldoende bagage voor het omgaan met verschillen tussen leerlingen.
Reactie: Bedoeld wordt dat leerkrachten nog meer zorgkinderen in hun klas moeten opnemen en dat er een beetje geld komt voor een extra cursusje. Meer en meer worden de leerkrachten echter als lijfeigenen van de staat gezien, die een financieel probleem moeten oplossen.
• Scholen werken samen met jeugdzorg en gemeenten. Scholen kunnen zich zo veel mogelijk op hun kerntaak richten: goed onderwijs geven. Eén kind, één gezin, één plan.
Reactie: Een wel heel simplistische weergave van de werkelijkheid. Blijf dagdromen wetgever.
• Doelmatige investeringen. De besteding van geld is transparant en de resultaten zijn zichtbaar in de klas. De bureaucratie is tot een minimum beperkt.
Reactie: hahaha. Dit is een serieuze reactie niet waard.
Het wordt hoog tijd voor burgelijke ongehoorzaamheid.
Harrie Stokkel
bestuurslid Vrije School Utrecht