Passend onderwijs
Reactie
Naam | Maaike Donderwinkel |
---|---|
Plaats | Ermelo |
Datum | 12 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als moeder van een kind dat het speciaal onderwijs bezoekt (cluster IV) en tevens moeder van een zoon die binnenkort in het regulier onderwijs gaat starten, maak ik me grote zorgen over deze voorgestelde bezuiniging.
Hoewel ik snap dat er bezuinigd moet worden, ben ik ervan overtuigd dat dit niet de manier is waarop. De klassen in het regulier onderwijs zijn al te groot en de leerkrachten overbelast. Ook al zouden zij middels bijscholing meer kennis krijgen over de begeleiding van zorgleerlingen, dan nog zou het hen aan de tijd ontbreken om deze begeleiding op een goede manier vorm te geven. Met deze bezuiniging zal het aantal leerlingen per klas alleen nog maar meer toenemen en het aandeel aan zorgleerlingen in een klas zal toenemen. Hierdoor wordt het de leerkracht onmogelijk gemaakt om alle leerlingen de tijd en aandacht te geven die zij nodig hebben. Hier worden niet alleen de zorgleerlingen, maar ook de reguliere leerlingen de dupe van.
Zinvoller lijkt het mij om eens te onderzoeken hoe het komt dat er zo'n enorme stijging is in het aantal zorgleerlingen. Hoe komt het dat er steedt meer kinderen zijn die het binnen het reguliere onderwijs niet meer redden zonder extra begeleiding? Ik ben ervan overtuigd dat de grote van de klassen en de hoge werkdruk voor de leerkracht hier absoluut een grote factor in zijn. Door te investeren in het verkleinen van de klassen, kan er enorm bespaard worden op specialistische begeleiding.
Tevens kunnen de procedures rond de aanvraag van een rugzak of indicatie voor speciaal onderwijs vereenvoudigd worden. Nu zijn de procedures erg ingewikkeld, duren lang en kosten daarmee een hoop geld. Met het vereenvoudigen van deze procedures valt veel te besparen.
Met een duidelijkere richtlijn voor de besteding van de rugzak kan voorkomen worden dat het rugzakgeld aan de verkeerde zaken wordt besteed.
Ten slotte wil ik aangeven dat ik het erg storend vind dat er door de minister veelvuldig wordt gesproken over labeltjes. Deze term heeft m.i. een behoorlijk denigrerende bijklank. Zij lijkt hiermee een grote groep kinderen, en de problemen waar zij mee kampen, niet serieus te nemen. We hebben het over kinderen met leer- en gedragsproblemen en over kinderen met een beperking. Graag zou ik zien dat zij deze kinderen met hetzelfde respect aanduidt als waarmee zij zelf graag aangesproken wordt.