Passend onderwijs
Reactie
Naam | Dhr. A.C. Janse |
---|---|
Plaats | Zoetermeer |
Datum | 21 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik reageer als ouder van een kind op het speciaal onderwijs. Ik heb daarnaast enige jaren als leraar basisonderwijs gewerkt.
Opvang op een reguliere school van kinderen met speciale onderwijsbehoefte is een kortzichtig plan. Het reguliere basisonderwijs is de afgelopen decennia gewijzigd van klassikaal met orde naar een vrije vorm met meer zelfstandigheid, coöperatieve vormen en zelfplanning. Ook is de orde wat teruggelopen doordat deze maatschappij kinderen mondiger behandelt. Deze veranderingen passen bij de tijdgeest maar lang niet alle kinderen hebben hier baat bij. Kinderen zoals mijn autistische zoon lopen juist vast op deze zelfstandigheid, de relatieve onrust passend bij de vrijere en coöperatieve leervormen.
Gevolg is dat deze kinderen vastlopen in het reguliere onderwijs, dat overkwam onze zoon ook. Het plan voorziet hier niet in, het is een bezuinigingsoperatie. De verwachte gevolgen zijn tweeledig: het kind met speciale behoefte komt niet tot zijn/haar recht maar ook(!) gaat alle aandacht van de leerkrachten naar deze kinderen met speciale zorgbehoefte. Als deze kinderen veel extra zorg krijgen blijft er domweg minder tijd over om kinderen zonder speciale behoefte tijd en aandacht te geven zodat zij tot volle bloei komen. Kinderen op of bovengemiddeld moeten het dan maar zelf rooien ipv ook daar de broodnodige aandacht te geven: stimulatie van hen is ook belangrijk, zij vormen de toekomstige moter van de samenleving.
Kortom: huidige voorgestelde bezuinigingen slaan over 10-15 jaar kijhard terug. Het Nederland van de middelmaat waar iedereen gelijk is en uitschieters naar boven geen recht op aandacht hebben.
Doe dit niet.
Een bezorgde ouder en burger.