Passend onderwijs
Reactie
Naam | Drs. A.D. Kruithof-Donkers |
---|---|
Plaats | Oldebroek |
Datum | 22 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als ouder van een kind met autisme en als lerares in de bovenbouw van het Havo-VWO geef ik een reactie.
Leraren zijn absoluut niet toegerust om veel zorgleerlingen in de klas te begeleiden. Tot op dit moment heb ik zelf als docent twee studiemiddagen gehad over verschillende stoornissen. Vervolgens moet je daar nog mee om leren gaan. Dus alle leraren moeten mijns inziens een bevoegdheid speciaal onderwijs halen om de leerlingen echt goed te kunnen begeleiden met zorg op maat.
Verder zou onze zoon absoluut niet leren op het regulier onderwijs. Ik zie nu op zijn SBO, dat hij regelmatig indicidueel wordt bijgestaan door vakleerkrachten en begeleiders, speciaal voor autisme.
Als hij dat niet had gehad, had hij nu aan het eind van groep 8 naar het praktijkonderwijs kunnen gaan, terwijl hij vanwege alle begeleiding goed naar VMBO-TL kan. Maar dan wel voortgezet speciaal onderwijs, anders zijn de groepen te groot, waardoor hij te weinig aandacht en zorg krijgt en te snel afgeleid zou zijn.
Kortom: eerst scholing voor de ' gewone' leraren, vervolgens de klassen kleiner voor ' zorg op maat' en dan misschien minder speciaal onderwijs.