Passend onderwijs

Reactie

Naam Rehoboth school (JMH Kardol-van der Boom)
Plaats Valthermond
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik geef mijn reactie als directeur van een basisschool.
Op onze school hebben wij op dit moment drie leerlingen met een rugzak. Zij kunnen dankzij het rugzakgeld extra geholpen worden door een leerkracht, die ze drie keer per week uit de groep haalt om ze instructie te geven, zodat ze in de groep verder kunnen. Wij werken met combinatiegroepen en daarin zitten ook leerlingen die extra zorg nodig hebben. Voor ons wordt het onmogelijk om die zorg te blijven verlenen als de bezuinigingen op passend onderwijs doorgaan. De leerkrachten kunnen nog zo veel extra scholing krijgen, maar als er niet meer handen in de klas zijn kunnen zij de zorgleerlingen niet voldoende helpen. Bovendien gaat het dan tenkoste van alle leerlingen in de groep. Kijk eens naar het onderwijs in bijvoorbeeld Finland en Zweden, daar worden kinderen met leer- en/of gedragsproblemen in een aparte klas geplaatst voor de basisvaardigheden, waardoor ze en de groep niet storen en zelf extra aandacht kunnen krijgen.
Ik verwacht, als deze bezuinigingen doorgaan grote problemen binnen de groep, ook ben ik bang voor een te hoge werkdruk, waardoor leerkrachten uit zullen gaan vallen.
Speciale kinderen vragen zoveel speciale aandacht, dat daar extra geld voor nodig is.
Een "stempel" helpt deze kinderen juist met een specifiek op hun probleem gerichte begeleiding. Vroeger werden ze voor dom versleten en mochten klusjes buiten de klas doen, omdat de leerkracht er geen raad mee wist. Moeten we weer terug naar die tijd?