Passend onderwijs

Reactie

Naam bac Julian Bremer
Plaats Heerhugowaard
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben docent muziek 1ste graad en heb 3 dochters waarvan de oudste nog steeds op bijzonder onderwijs zit, de middelste is na 1 jaar weer terug geplaatst op het reguliere onderwijs en de jongste bleek geen taal-achterstand te hebben. Bij de dochter 'terug naar regulier' zien wij (zojuist bij de rapport/ouderavond) dat het rendement van het bijzonder onderwijs uitgewerkt is en ze momenteel al weer enkele maanden is terug gevallen in haar educatieve leeftijd. Bij onze oudste zien wij dat de kleine klassen (10 tot 15 lln) en de 3 maal wekelijkse individuele aandacht voor dat kind gerichte specifieke problemen fantastische vruchten afwerpt; ze is gelukkig, zelf verzekerd en maakt gestaag haar groei door en loopt zo geen verdere achterstand op qua educatieve leeftijd. Onderwijs wordt grotendeels bepaald door groepsdynamiek, kinderen die afvallen kunnen nooit meer aanhaken. Denken dat je de faciliteiten nu geplaatst in het bijzonder onderwijs kan 'overhevelen' naar het reguliere onderwijs en daar enige vorm van kwaliteit laat staan rendement kan garanderen is een waanzinnige illusie. Nog even los van de leermiddelen, pedagogiek, didactiek, affiniteit met dergelijke kinderen (doof, gestoord, halfblind en 2 linker benen) en het voorkomen van verdere ontwikkeling van faalangst en autistische symptomen. Als er onduidelijkheid is inzake de huidige kosten van het bijzonder onderwijs, dan moet je daar op inspelen. Maar niet dat als dekmantel gebruiken om een algehele miljarden bezuiniging door te voeren middels het bijzonder onderwijs op te heffen (de locaties en doncententeams) en het hele zaakje met wat extra geld bij het reguliere onderwijs te dumpen.
mvg, Julian Bremer Heerhugowaard