Passend onderwijs
Reactie
Naam | Mw. HML Pluijgers |
---|---|
Plaats | 's Heer Arendskerke |
Datum | 1 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
L.S.
IK ben moeder van een dochter met autisme en add en een zoon met adhd en autisme.
Alle externe factoren zoals geluiden, bewegingen en onverwachte opdrachten brengen mijn dochter dusdanig in de war, zorgt er voor dat ze niet kan gedeien op het reguliere onderwijs.
Het wisselen van lokalen en leerkrachten en het zelfstandig moeten plannen ivm huiswerk zal 100% doen falen op grote scholen. Het huidige reguliere onderwijs is absoluut niet ingestelt op kinderen die volledig gaan "flippen" als de prikkels van buitenaf niet te stoppen zijn.
Op haar VSO is er ruimte, tijd en inzicht om zich te verdiepen in haar problematiek.
Voorbeeld; Mijn zoon haalt best goede cijfers op reg. basis onderw. Man en macht, lees amb. begeleiding, inzet van ouders en leerkrachten, heeft ervoor gezorgd dat hij i.i.g een leuk rapport haalt. Maar ook daar hebben zich vele problemen rondom mijn zoon gespeeld. Hij raakt stapelgek wegens de geluiden in de klas, snapt de sociale interactie met andere kinderen niet, heeft geen speelvriendjes want hij doet zo raar!
Zelfvertrouwen is er niet. Kind stikt gewoon!!!! Advies na gr. 8????? Zet dit kind op spec. vervolg onderw. En nu??? Het kabinet zegt NEE. Ook mijn zoon is meerdere malen gediagnostiseerd, de problematiek is overduidelijk aanwezig maar omdat zoon goede cijfers haalt zal hij niet in aanmerking komen voor spec. onderw. Dit is achterstevoren redeneren. Hij haalt goede cijfers omdat er met man en macht met deze jongen is geoefend, begeleiding is gegeven en heel veel tijd ervoor uit getrokken is. Bij drukte in de klas mag hij apart zitten, krijgt herhaaldelijk de opdrachten opnieuw aangeboden en worden de andere leerlingen gevraagt rekening te houden met zoon. Dit alles is nog redelijk te behappen op een kleine basisschool. Hij heeft elke dag een coachpraatje nodig om te functioneren. Mag het Kabinet mij vertellen hoe ze passend onderwijs willen creëren op de huidige reg. scholen! De expertise die er nu is gaat verloren want we onslaan deze mensen gewoon, scheelt weer geld volgens regering. Iedere ouder wil dat hun kind met zorgvraag zo "normaal" mogenlijk onderwijs aanbod krijgt. WAS Nederland maar goed ingesteld op deze kinderen! De regering draait z'n hoofd om, doet net alsof het allemaal onzin is en gaat gewoon over de ruggen van hulpbehoeftigen door met ordinaire bezuinigingen en kijkt niet naar de gevolgen op langer termijn.
Helene Pluijgers