Passend onderwijs

Reactie

Naam R. Repelaer van Driel
Plaats Voorburg
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben moeder van een jongen van 10 jaar met het Syndroom van Down. Hij zit in groep 5 van een reguliere basisschool, dat wil zeggen: met kinderen die gemiddeld twee jaar jonger zijn dan hij zelf. Het is mogelijk dat hij in deze groep meedraait, ondanks dat hij, vanwege zijn handicap, noodzakelijkerwijs een heel eigen programma volgt. Het volgen van een eigen programma (terwijl hij daarnaast veel dingen met zijn klas meedoet) kan echter alleen als hij voldoende zelfstandig kan werken. Als hij dat kan, kan hij met een minimum aan extra begeleiding (de huidige uren in de Rugzak zijn echt niet overmatig!) in het reguliere onderwijs mee. Dat is goed voor hem, verrijkend voor zijn klasgenoten en veel goedkoper dan wanneer hij naar het speciaal onderwijs had gemoeten. Bovendien leert hij meer.
Wordt de rugzak gehalveerd, dan kan de school zich niet meer permitteren om een leerkracht een aantal uur per week één op één met mijn zoon te laten werken. Het is in die één op één tijd dat hij nieuwe dingen krijgt aangereikt. Met het zelfstandig werken dat hij ook in die rugzak-uren leert, kan hij met zijn nieuwe stof vervolgens zelf aan de slag, zonder de rest van de klas te storen. Het aanleren van nieuwe stof is bij leerlingen met deze handicap een zaak van lange adem en héél véél oefenen. Aldus kunnen ze wel degelijk veel dingen leren, maar het is een illusie te denken dat dat ook gaat zonder of met een minimum aan rugzak-uren. Een leerkracht kan dat niet in tien minuutjes en marge van de klas doen. De kans is levensgroot dat een reguliere basisschool onder die omstandigheden "het niet aan durft" met een kind met Down, met als gevolg: geen alternatief dan het speciaal onderwijs. En dat willen wij als ouders nu (nog) net niet voor ons kind.
De overgang naar een volgende klas is voor ons ieder jaar weer een onzeker moment: zou de school nog met hem voort willen? Ik houd mijn hart vast als dit wetsvoorstel wet wordt. Bij kinderen met het Syndroom van Down is er geen sprake van dat ze ten onrechte een etiket opgeplakt krijgen: het verschil op cognitief gebied tussen hen en hun klasgenoten is gewoon erg groot. Ondanks dat grote verschil (mijn zoon leest op niveau groep 3, rekent op niveau groep 1/2) heeft hij zijn eigen plek op school en leert hij langzaam maar gestaag temidden van "gewone" kinderen, zodat hij de juiste sociale vaardigheden leert. Een rugzak zoals hij die nu heeft is voor de school (en daarmee voor hem) geen luxe, maar bittere noodzaak.