Passend onderwijs

Reactie

Naam bureau sauer (k sauer)
Plaats barendrecht
Datum 8 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Meer zorg en begeleiding de school in! Het onderwijs staat al te veel onder druk; wil Nederland kenniseconomie zijn/worden/blijven dan moet er juist geinvesteerd worden in plaats van bezuinigd. De kwaliteit van de opleidingen voor toekomstige onderwijsprofessionals is nog steeds onvoldoende, het beroep docent/leerkracht heeft nog steeds een te negatief imago door o.a. de complexiteit. Neem een voorbeeld aan Zweden, waar al jaren geleden de opleidingen zijn verbeterd (verplicht om het onderdeel 'special needs' te doen) en bovendien zijn de opleidingen gelieerd aan de universiteit ipv hogeschool. Dit laatste doet recht aan de complexiteit van het beroep en werkveld, dit doet ook recht aan de waardering voor deze belangrijke beroepsgroep en waarbij aan de andere kant ook hogere eisen mogen worden gesteld. Het wetsvoorstel is te kort door de bocht; weggooien van deskundigheid en dan de aanname dat het onderwijspersoneel er wel wat tandjes bijzet en op 1 augustus 2012 capabel is om de bandbreedte van de leerlingpopulatie op te vangen. Mijn voorstel zou zijn om veranderingen mogelijk te maken door voldoende tijd hiervoor te nemen en tevens de deskundigheid van het speciaal onderwijs (ambulante begeleiding) en jeugdzorg veel meer integraal in te zetten binnen het onderwijs. Dan kan de docent ook weer meer plezier krijgen omdat de specialistische zorg en begeleidingsvragen worden opgepakt door bondgenoten BINNEN de school in plaats van daarbuiten. School als vindplaats en werkplaats dus! Koert Sauer, onafhankelijk onderwijsvoorlichter, (bezorgde) ouder en beleidsmedewerker voortgezet onderwijs.