Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis Compas (W. Geurts)
Plaats Sint-Michielsgestel
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Zeer geachte Minister,
U bent een wijs mens. U draagt een grote, niet altijd te benijden verantwoordelijkheid. U staat voor vernieuwingen in het onderwijs. U hebt via uw ambtenaren veel kennis opgedaan over de verschillende clusters. Met het huidige wetsvoorstel beslist u over toekomstkansen van jonge generaties.
In de laatste maanden heb ik – als leraar bij dove middelbare scholieren - geprobeerd uw voorstellen te koppelen aan de eigen ervaringen. Er gaapt iets.
Uw motieven tot veranderen mogen juist zijn. De doelen die u nastreeft zijn dat echter niet.

U bent van zins de expertisebekostiging geheel op te heffen. Voor onze school, Kentalis Compas, betekent het een ‘korting’ van liefst 65% op het bestaande budget. Ik wil u deelgenoot maken van wat wij doen, beste minister. Wij durven het aan om onze leerlingen de garantie te geven op werk, ofwel een passende vorm van erkende dagbesteding ofwel een voortzetting van het onderwijs. In alle situaties: op maat. Wij zijn er succesvol mee.

Maar, beste minister, als er 35% overblijft van het bestaande budget, dan is de consequentie dat diezelfde inspanning niet kan worden geboden. Dan zal het onderwijs, de zeer specifieke kennis –in communicatie en didactiek- ongelooflijk en onbehoorlijk verschralen. Dan, beste minister, dan is het voorland van deze o zo kwetsbare groep jonge mensen in Cluster 2, zeer, zeer donker. Ik heb daarom een vraag.

Heeft u geluisterd naar de jonge mensen in hun schoolomgeving, naar ouders, naar onderwijsgevenden? Zij zijn de kenners. Heeft u gelezen in vakliteratuur, beste minister, hoe kwetsbaar deze groepen jonge mensen zijn (=de uitval op de arbeidsmarkt, de geringe deelname in het sociale verkeer)? Weet u hoezeer zij zijn aangewezen op intensieve, zeer specialistische begeleiding?

U denkt als minister in het groot. Wij onderwijsgevenden denken aan en in persoonlijke, individuele ontwikkelingsperspectieven. Dagelijks werken wij intensief om leerlingen kansrijk te maken, laten talenten tot bloei komen. Dat vergt expertise in een omgeving die hierop is afgestemd.
U gaat er fors in snoeien.

U laat mij nergens zien dat de ontwikkelkansen van onze leerlingen toenemen.
Beste minister, spreek met ons, met leerlingen, met ouders, met onderwijsgevenden. Niet in een opgewonden arena, maar in een Cluster 2 -omgeving waarin u zich kunt vergewissen van de roep om deze vorm van intensief onderwijs.