Passend onderwijs
Reactie
Naam | A Slangen |
---|---|
Plaats | Meerssen |
Datum | 1 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Moeder van een kind met Down syndroom, 9 jaar, regulier onderwijs, groep 5.
Halvering van de leerlinggebonden financiering betekent:
- lager eindniveau voor onze dochter
- halvering van de 1-op-1 begeleiding
- structureel slechtere vooruitzichten voor haar welzijn en zelfstandigheid op langere termijn
- hogere kosten voor de overheid voor zorg en begeleiding op diezelfde langere termijn
- hogere werkdruk voor haar juf
- sneller de conclusie dat 'het niet meer gaat'
U wilt ook de ambulante begeleiding inperken. Dat betekent dat de leerkrachten in het regulier onderwijs veel minder een beroep kunnen doen op de kennis en kunde van deze mensen. Gelooft u mij, na 5 jaar regulier onderwijs voor onze niet-reguliere dochter kan ik u verzekeren dat leerkrachten zijn ingesteld op regulieren kinderen; aanpassingen naar beneden zijn voor hen moeilijk en worden, hoe voor de hand liggend ook, vaak niet gezien.
Deze bezuinigingen komen bovenop die op:
- PGB
- WMO
- Wajong
- sociale werkvoorziening
ik maak me ernstig zorgen over het welzijn van mijn kind, ook op latere leeftijd. Waar gaan we heen? Terug naar de tijd dat verstandelijk gehandicapten bij hun moeder aan de keukentafel zaten te niksen? Deze moeder heeft overigens een baan van 32 uur in de week. De overheid wil toch dat vrouwen werken? Bovendien lijkt het erop dat ouders van gehandicapten steeds meer geld nodig zullen hebben om hun kind nog een beetje op de rails te houden. Dat wordt dus een eenzaam verhaal, daar aan die keukentafel.
Bijkomend probleem: er is geen alternatief voor onze dochter. Naar welke school moet ze dan? Naar het speciaal onderwijs, waar ze de kinderen 'leren' zich aan te kleden en zijn met haar beperking de slimste van de klas is? Of naar het speciaal basisonderwijs, waar drukke kinderen met gedragsproblemen haar het verkeerde voorbeeld gaan geven? Waar is het mlk gebleven? Of gaat u dat dan opnieuw inrichten? Dat zou een goede stap zijn!