Passend onderwijs

Reactie

Naam De Spreekhoorn (Mevr. MAC van Berkel)
Plaats Tilburg
Datum 6 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben leerkracht van een cluster 2 school.
- Communicatie en taal zijn onmisbaar in ons leven en in de ontwikkeling van kinderen. Het zijn basisvoorwaarden die alleen door het behouden en ontwikkelen van expertise op deze groep geboden kan worden. Noodzakelijke kennis raakt versnippert en gaat verloren als deze ondersteuning over de vele individuele scholen en door het hele land gespreid wordt.
Behandel cluster 2 daarom op alle punten als cluster 1.
- Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de juiste kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte binnen haar leerling populatie goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt. Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.
- Kan de Minister ons garanderen dat de noodzakelijke kennis en expertise van een uitgebreid taalaanbod, zoals die nu in cluster 2 door de ambulante begeleiding aangeboden wordt, behouden blijft als de leerlingen in het regulier onderwijs zitten?
- Kunt u ons als de Minister garanderen dat de noodzakelijke kennis en expertise van een uitgebreid taalaanbod, zoals die nu in cluster 2 door de ambulante begeleiding aangeboden wordt, behouden blijft als de leerlingen in het regulier onderwijs zitten?
- U kunt als Minister zorgen dat het regulier onderwijs gebruik moet maken van de reeds beschikbare expertise binnen het cluster 2 onderwijs.
- Het doel van cluster 2 onderwijs is ten alle tijden de kinderen zo snel als mogelijk terug te krijgen naar het reguliere onderwijs. Met hulp van de ambulant begeleider lukt dat goed. De stap over te stappen naar het reguliere onderwijs wordt makkelijker genomen als men weet dat er ambulante begeleiding aanwezig kan zijn om het kind en de ontvangende leerkracht te ondersteunen bij de overgang naar het reguliere onderwijs. Dit is hard nodig. Het gevaar wordt nu groot dat deze kinderen, door niet begrepen te worden, weer in de psychische problemen gaan komen. Dit wordt ook vaak gezien als kinderen van een reguliere basisschool komen en bij cluster 2 onderwijs gaan krijgen. Ze hebben klap op klap gekregen en hebben daardoor vaak psychische problemen. Dat willen wij ten alle tijden voorkomen.