Passend onderwijs

Reactie

Naam Dhr. K. Hoogeboom
Plaats Groet
Datum 8 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Geef mijn reactie uit hoedanigheid van ouder van een kind op het speciaal onderwijs.

Ouders maken zich ernstige zorgen over de constatering dat de helft van de docenten in het regulier onderwijs niet in staat is het onderwijsaanbod af te stemmen op leerlingen met een zorgvraag. Voorkom dat het regulier onderwijs geen gebruik kan maken van de kennis en expertise die aanwezig is binnen de instellingen van het cluster 2 onderwijs ten behoeve van leerlingen met taalspraakstoornissen.

Vanaf augustus 2012 sneeuwt een groot aantal slechthorende, dove en kinderen met taalspraakstoornissen onder binnen het regulier onderwijs omdat ze niet meer de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen krijgen. Ouders denken dat het reguliere onderwijs nooit in staat zal zijn deze gespecialiseerde vorm van onderwijs te verzorgen. Daarom vinden wij het belangrijk dat cluster 2 onderwijs voor onze kinderen behouden blijft.

Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte van onze kinderen goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt. Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.

Er is een enorme kloof tussen de expertise van cluster 2 scholen en de kennis binnen reguliere scholen met betrekking tot de zorg voor leerlingen met een beperking in communicatie en taal. De ambulant begeleiders vanuit het cluster 2 onderwijs overbruggen die kloof. Ouders maken zich ernstig zorgen wie er straks voor hun kind gaat zorgen, wie kan de verantwoordelijkheid nemen voor de specifieke communicatie die voorwaardelijk is voor deze kinderen met beperkingen in communicatie en taal?

De ambulant begelieder is bij uitstek in staat de zorg rondom de leerling te organiseren en met behulp van zijn of haar expertise de leraar in het regulier onderwijs te coachen. Ambulante begeleiding voorziet in een goede kwalitatieve vorm van passend en thuisnabij onderwijs. Wie neemt deze rol straks over zodat ons kind het onderwijs krijgt dat hij nodig heeft?