Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Oss
|
Datum
|
25 oktober 2023
|
Vraag2
Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
Een praktijkgericht vak zou geen keuzevak moeten zijn, maar een hoofdvak. Al jaren wordt er gesproken over het belang van meer praktisch en toegepast onderwijs, en nog steeds laten we de huidige vorm en aanpak prefereren boven hetgeen waarvan we vinden dat nodig is. De leerlingen van het tl hebben geen idee wat en hoe het er in de praktijk uit ziet. Geen wonder dat zij wegvluchten van het meer praktische werk, omdat ze er simpelweg nooit mee in aanraking zijn geweest. Helaas maken we er dan vanuit het ministerie direct een 'vak' van, liefst direct opgenomen in een examenreglement, waardoor het dezelfde dood sterft als iedere andere ontwikkeling in het onderwijs, zodra deze wordt opgeslokt in het systeem.
Vraag3
Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
In 2005 werd ik directeur van een tl locatie, toen nog mavo. Wij zijn direct overgestapt op het gl-tl programma, waarin iedere leerling 6 theorievakken en een 7e beroepsgericht vak deed. Tot groot genoegen en plezier van de ouders en leerlingen wel te verstaan. In de onderbouw hadden we daarvoor een talentgeoriënteerd programma, welke de leerlingen en ouders hielpen om in de 3e bewuster te kiezen voor een profiel. Wij groeiden in 5 jaar tijd van 330 leerlingen naar 915 leerlingen. Alles te maken met het feit dat we de leerlingen en ouders meenamen in de ontwikkeling van de leerling, het stevige LOB programma welke in de bovenbouw leidde tot het beroepsgericht programma.
Vraag aan de decaan: hoe verloopt de overgang naar het mbo of havo? Antwoord: ik heb maar weinig meer te doen, aangezien de leerlingen weten wat ze willen.
Nu zijn we in 2023 en wordt bovenstaande vraag gesteld.... Wat ik helaas om mij heen zie, is dat scholen zich alleen maar druk maken hoe ze dit op kunnen nemen in het rooster, in het eindexamenprogramma en het PTA. Het bekende kind wordt alsnog met het badwater weggespoeld vanwege het ontbreken van ook maar enige visie op deze ontwikkeling, anders dan dat het verplicht wordt gesteld door het ministerie en de inspectie als waakhond rond gaat lopen. Kansloze aanpak...
Vraag4
Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
Vind ik in het kader van bovenstaande een minder boeiende vraag. Gaat over aanbod. Waarom leerlingen aanbod onthouden?
Vraag5
Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
Dit is een complexe vraag: wat is het doel ervan?
Ik werk intens met 3 scholen om met het bedrijfsleven samen te werken en daar slagen we prima in, maar....
De schoolorganisatie, evenzo als de medewerkers, zijn absoluut niet ingericht om de samenwerking op een adequate manier aan te gaan. Het traditionele denken en doen is heersend en daarbinnen willen 'we samenwerken', maar men heeft geen idee waarover het gaat. Het vraagt visie van een schoolleiding waarom we dit willen.
Wat ik nu zie, evenzo als een havo-p ontwikkeling, dat het een zoveelste vak op het rooster gaat worden en dan plakken we slechts een pleister, en zal er in de kern niets veranderen aan het onderwijs.
Maar dat kun je al afleiden uit de vraagstelling: moet je verplicht.... Dit lijkt de enige manier om in het onderwijs iets af te dwingen. Onlangs in een grote scholingsbijeenkomst met een school werd de vraag gesteld hoe de docent de toekomst ziet: antwoord: daar zijn wij niet mee bezig, we moeten vandaag lesgeven en de toekomst is voor ons niet interessant. In deze cultuur moeten we er met elkaar in zien te slagen om veranderingen door te voeren... en dat is niet door iets verplicht te stellen.
Vraag6
Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
Wanneer het praktijkgerichte programma ook voet aan wal krijgt binnen havo (dan praten we pas echt over een vhbo, overigens vreemd dat we wel vmbo en vwo hebben, en daarnaast nog praten over een havo...) én vwo, dan is deze vraag beantwoord.
Vraag7
Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
Daar gaan we weer.... alsof het afleggen van een examen leidt tot vreugde en kwaliteit van ons onderwijs. Zoveel onderzoeken hebben aangetoond dat het niet zo is en niet zo werkt. Door wederom iedereen door hetzelfde hoepeltje te laten springen, gaan de scholen de docenten zich weer primair druk maken over hoe de leerling het examen kan halen, met al zijn perversiteiten. Weet wel dat we daarmee de energie en ontwikkeling eruit halen. De ervaring leert dat wanneer we leerlingen interessante en uitdagende opdrachten geven, zij komen vragen of ze na schooltijd of in de vakantie terug mogen komen om te werken en bouwen aan hun werkstuk.... dat is pas passie. Antwoord van de school liet zich raden: na 17.00 uur en in de vakanties is de school gesloten....