Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 21 oktober 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de wijzigingen die met dit besluit worden geregeld? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Ik hoef niet te reageren op wijzigingen die met dit besluit worden geregeld.

Vraag2

Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
Als zij-instromer ben ik al een aantal jaren bezig dit praktijkgerichte programma op te tuigen. Ik juig het toe en denk dat leerlingen een bredere kijk op de wereld nodig hebben tijdens hun vmbo opleiding.
Nu werk ik met TL kinderen en dan is het immers best lastig om een aansluiting te vinden en te organiseren naar het bedrijfsleven. Dit zeg ik, ondanks dat ik zelf veel relaties heb in het bedrijfsleven. VMBO-TL kinderen zijn nog niet interessant voor het bedrijfsleven, ze gaan immers door naar de Havo of leren een vak op het MBO.

En hier zit de crux. De keuze voor dat MBO is vaak niet goed gefundeerd. Ons IT/Media programma is er dan ook op gericht om zoveel mogelijk maatschappelijke context aan dingen te geven op het gebied van IT en Media.

Vraag3

Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
Ik heb geen ervaring in de GL en wil er dan ook niets gefundeerts over kwijt.

Vraag4

Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is. Als IT en Media Professional kreeg ik de opdracht om een Informatietechnologie programma te ontwikkelen met een collega. De keuze voor IT-TL was een gegeven.
Echter, als ik nu terugkijk, heeft ons IT programma veel meer weg van T&T omdat er constant een contextuele component inzit.

Het begrijpen van onze steeds meer technologiserende maatschappij moet echt prioriteit krijgen. En om alvast voor te sorteren op de volgende vraag, ja dat doe je met het bedrijfsleven.

Vraag5

Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
Mijn ervaring is dat gemiddeld elk bedrijf wel iets een keer voor een school wil doen. Een lezing van een uurtje is prima. Maar als ik dan vertel dat ik de 3x een 4 mavo klas heb, dan wordt er moeilijk gekeken.

Volgens mij moet er veel slimmer worden geclusterd met het aanbieden van projecten en bedrijfskennis. Je kan dan denken aan landelijke opdrachten voor bv. de 3e klas TL waarin een competitie element inzet.

Zelf heb ik een VR Loopbaan en orientatie roadshow gepitched op de landelijke katapult dag in 2022. De FME had interesse, maar er zal een regiepartij moeten komen die gedurfde concepten durft uit te werken en uit te proberen in een tijd waarin de techniek personeel schaars wordt.

Vraag6

Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
Als je het praktijkgerichte wilt laten slagen, dan ja.

Bij ons heeft het echt moeten landen je voor dit vak inzet moet tonen en het serieus moet nemen. Dat is best een lastige opgave waarbij het zou helpen als het worden opgenomen als extra vak.

Het wordt trouwens tijd dat er duidelijkheid over komt hoe dat allemaal precies werkt.

Vraag7

Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
Dat vind ik een slecht idee. Het liefst zou ik helemaal geen cijfers geven. Zo jongedamen, jij bent 80% bewust over onze digitaal/technologische maatschappij.... Dus nee....

Je cijfer voor je werkstuk telt wel mee voor je diploma, dat wel...