Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl

Reactie

Naam Vonk (L Mooij-Hoogland)
Plaats Alkmaar
Datum 3 november 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de wijzigingen die met dit besluit worden geregeld? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
De scheefheid die blijft en in onze ogen zelfs versterkt wordt tussen GL en TL (die met de nieuwe leerweg juist ondervangen had kunnen worden) vinden we onwenselijk. Denk aan extra belasting binnen de GL voor het doen van beroepsgerichte keuzevakken en de afwijkende doorstroommogelijkheden richting de havo. We pleiten voor gelijke opties binnen GL en TL. Niet iedere school heeft immers GL en TL licentie en kan daardoor dezelfde ruimte benutten. Ook in de communicatie richting ouders en leerlingen versterkt dit onderscheid tussen GL en TL eerder de verwarring dan dat het dat oplost, dat vinden we een gemiste kans.

Vraag2

Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
Jammer dat de nieuwe leerweg GL/TL straks niet bestaat. Verder kunnen we deze vraag niet goed beantwoorden vanuit onze ervaring en perspectief vanuit GL. Wat ons opvalt is dat er een ongelijkheid in keuze ontstaat tussen TL en GL. Dat is wat ons betreft niet wenselijk. Wij pleiten voor dezelfde opties voor TL en GL. Wij kunnen met onze GL-licentie (en ontbrekende TL-licentie) deze opties namelijk niet aanbieden.

Vraag3

Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
Gemiste kans voor de nieuwe leerweg.
De toevoeging van de beroepsgerichte keuzevakken lijkt niet doordacht. We hadden liever gezien dat het aanbod van de keuzevakken binnen het praktijkgerichte vak opgenomen zouden worden.
Voor groen zien we niet zoveel voordeel van het praktijkgerichte programma boven het beroepsgerichte programma, behalve mogelijke betrokkenheid externen en afsluiting middels SE. PGP’s zouden wel helpend kunnen zijn om vanuit ander perspectief te denken en externen meer te betrekken.
De ruimte om andere PGP’s van andere profielen aan te bieden (in ons geval T&T en informatietechnologie) is wel verruimend.

Vraag4

Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
Uitstekend idee al is opnieuw jammer dat ook hier gekozen moet worden voor de beroepsgerichte keuzevakken. Dit zou in het praktijkgerichte programma al aandacht moeten hebben.
Roept verder de vraag op waarom de andere licentievrije programma’s niet gekozen mogen worden.
Dat de GL perse beroepsgerichte keuzevakken moet toevoegen maakt het lastiger. Wij kunnen zonder TL licentie niet kiezen voor een optie/scenario zonder keuzevakken. Dit beperkt voor ons de mogelijkheden en levert ongelijke situatie op. Dit wijkt ook af van de situatie waarmee we de pilots gestart zijn.
Dit levert een verzwaring op van GL t.o.v. TL. Dit kan niet de bedoeling zijn. GL en TL waren altijd gelijk van niveau. Voor het behalen van een diploma moet GL leerling nu extra vakken doen door keuzevakken af te ronden, terwijl TL leerling dat niet hoeft. Ergens wonderlijk dat het in TL niet hoeft, het zijn immers vakken ter bredere voorbereiding van lln op vervolgopleiding.

Vraag5

Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
Één keer iets doen met bedrijfsleven is prima insteek, werkt stimulerend.
We zijn van mening dat de leerling minimaal bij één bedrijf een opdracht moet uitvoeren/ ophalen. Om dit met een verplichting te verankeren in het onderwijsprogramma vinden we lastig. Wat worden dan de eisen die hieraan gesteld gaan worden? Hoe borgen we, vooral structureel, de kwaliteit? Vaak zie je dat dit op incidentele wijze best goed te organiseren is met bedrijfsleven, maar hoe zorgen we ervoor dat dit een structureel karakter heeft en voor het bedrijfsleven ook toegevoegde waarde houdt en we de kwaliteit kunnen borgen?

Vraag6

Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
Het is vooral belangrijk dat de aansluiting GL/TL-havo goed is. Volgens ons moet dit in overleg met de havo-scholen. Hoe groot is de kans op slagen met een praktijkgericht programma op de havo als een leerling een theorievak mist.

Vraag is verder hoe deze doorstroom praktisch vorm krijgt, nu is er vanuit GL ongelijkheid doordat beroepsgericht vak niet als extra vak telt. Het is onwenselijk als er weer een verschillende uitgangssituatie ontstaat met vakken die wel/niet meetellen voor doorstroom naar havo.

Vraag7

Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
Prima. Door het schoolexamen is het vak makkelijk aan te passen naar nieuwe innovatieve ontwikkelingen.