Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 27 oktober 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de wijzigingen die met dit besluit worden geregeld? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
De voorgestelde wijziging zal voor de leerling meerwaarde hebben door een concretere invulling van LOB en het opdoen van meer praktische en professionele vaardigheden.
In de probleemstelling wordt benoemd dat de leerlingen geen goed beeld van de vervolgopleidingen hebben. Er moet voor gewaakt worden dat leerlingen nog eerder een keuze moeten maken. Kan elke sector in voldoende mate terugkomen in de praktische oriëntatie? Een deel van de oplossing ligt ook in het MBO door het eerste jaar algemeen onderwijs aan te bieden en daarna te specialiseren. Nu is er voor 'elk schroefje in de muur' een opleiding, dat kan breder.
Indien er bij pgp's verplichte AVO-vakken gaan horen, kan dit ook vernauwend werken en de brede oriëntatie in de weg staan. Zeker ook omdat weinig MBO's vakspecifieke toelatingseisen hebben.
Het onderscheid tussen het beroepsgerichte vak en de pgp's vind ik verwarrend.

Vraag2

Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
Het is een goede manier om vaardigheden en professioneel gedrag aan te leren en te oefenen. Mijn ervaring is dat de motivatie van de leerlingen groter is; ze willen iets leveren en zijn minder gefocust op een cijfer.
Qua organisatie zie ik een grote uitdaging liggen om voor zo'n 350 (klas 3 en 4) leerlingen een goed praktijk gericht programma te ontwikkelen.

Vraag3

Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
Ik ben voorstander van eenduidigheid. Voor de buitenstaander is het verschil tussen gl en tl al niet helder. Door beide programma's te laten bestaan, wordt het er niet duidelijker op. Het een wordt met een SE afgerond, het ander met een CSPE. Dan zijn er ook nog mogelijk verplichte AVO-vakken en keuzevakken voor het beroepsgerichte programma.
Het oorspronkelijke idee was om de gl en tl samen te laten gaan. Houd het simpel.

Vraag4

Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
Geen mening.

Vraag5

Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
Een verplichting vraagt nog al wat van zowel de scholen als het bedrijfsleven. Wij hebben nu 350 leerlingen in de bovenbouw, om hen allemaal een goed programma aan te kunnen bieden, met opdrachten uit en ervaringen met het bedrijfsleven, moet er veel georganiseerd en ontwikkeld worden. Dat is een enorme uitdaging. Als daarbij ook nog de samenwerking met het MBO meegenomen wordt, wordt het niet eenvoudiger.

Vraag6

Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
Ja, leerlingen krijgen een andere voorbereiding op een doorstroom, maar daarmee geen mindere. Belangrijk is wel dat het vakkenpakket aansluit. Daarnaast is er op de havo ook een ontwikkeling naar een meer praktijkgerichte opleiding.

Vraag7

Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
Het komt de organiseerbaarheid wel ten goede. Voor het eindcijfer gl geldt nu al dat bij het beroepsgerichte programma eenderde deel SE is. De vraag blijft wel op welke manier de kwaliteit van het programma geborgd kan worden.
Doordat er veel lokale samenwerking gaat ontstaan, kan ik mij ook voorstellen dat dit niet altijd tegelijk met een examenprogramma opgaat. Als er meer maatwerk voor de leerling geboden gaat worden, kan dat dus in de knel komen met een generiek examen.