Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl

Reactie

Naam Federatie Techniek en Vakmanschap (Federatie Techniek en Vakmanschap E. Regtop)
Plaats Den Haag
Datum 6 november 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de wijzigingen die met dit besluit worden geregeld? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Na enkele jaren van overleg is het besluit genomen dat de Nieuwe Leerweg er niet komt, wel worden de PGP-pilots gecontinueerd. M.a.w. de TL en GL blijven bestaan en het aantal mogelijke examenvakken wordt, via de PGP’s, flink uitgebreid. Naar de mening van de Federatie Techniek en Vakmanschap (FTeV), de brancheorganisatie voor het beroepsgerichte vmbo, is hiermee veel onduidelijkheid ontstaan over de juridische en onderwijskundige consequenties van dit besluit.

De FTeV vindt dan ook dat het ministerie van OCW op korte termijn een overzicht dient samen te stellen van de vigerende wet- en regelgeving in deze nieuwe situatie.

De FTeV heeft steeds aangegeven dat er twee soorten vmbo moeten en kunnen blijven bestaan: algemeen oriënterend en beroepsoriënterend. Beroepsoriënterende programma’s zijn vooral geschikt voor leerlingen die al min of meer weten dat zij verder willen in een bepaalde beroepsgerichte sector. Ook in de nieuwe situatie dienen de leerlingen in de GL voldoende mogelijkheden te houden om een stevig beroepsgericht programma te volgen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de CSPE’s voor de GL blijven. Ook dienen er voldoende mogelijkheden te zijn om de beroepsgerichte vakken van de GL te combineren met de KL en de BL.

Verder:
-Wij constateren dat het programma van de GL zwaarder wordt dan het programma van de TL;
- In de GL volgen de leerlingen profielgebonden vakken, in de TL niet;
- De doorstroomrechten van de GL en TL-leerlingen zijn verschillend;
- Er is grote onduidelijkheid over de licenties van de beroepsgerichte programma’s. Licenties dienen o.a. als bescherming van het aanbod door beroepsgerichte scholen. Naar onze mening dienen deze licenties dus gehandhaafd te blijven. Wij wijzen u hierbij graag op de mogelijke effecten op de leerlingenstromen bij het licentievrij maken van profielen;
- Er is onduidelijkheid of de GL-scholen zonder TL-licentie nu bij toepassing van een PGP met 5 AVO-vakken automatisch ook een TL-licentie hebben.

Vraag2

Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
De FTeV is voorstander van de invoering van een praktijkgericht vak als keuzevak in de TL. Wel vinden wij dat de inhoud van deze programma’s voldoende niveau dient te hebben, ook op het gebied van praktische vakvaardigheden.

Vraag3

Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
Wij vinden de wijze waarop dit nu wordt georganiseerd ondoorzichtig, ondoordacht en wij kunnen nog niet alle consequenties overzien. Zie verder antwoord vraag 1. We vinden dat de toevoeging wel mogelijk moet zijn, maar beter doordacht en transparanter op welke manier dit wordt georganiseerd.

Vraag4

Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
Wij vinden de inhoud van deze programma’s op het gebied van praktische vakvaardigheden van een te laag niveau voor de GL. Deze programma’s zouden wel gebruikt kunnen worden in combinatie met de huidige beroepsgerichte vakken van de GL.

Vraag5

Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
Dit lijkt het FTeV vanzelfsprekend en moet verplicht worden gesteld.

Vraag6

Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
Gezien de insteek van de regelgeving is dat juist en moet zowel in de gl als tl het extra vak voor het doorstroomrecht naar de havo kunnen gelden. We pleiten voor eenzelfde regeling voor beide leerwegen op het gebied van het doorstroomrecht.


Vraag7

Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
Afsluiting met een schoolexamen is in kader van gelijkheid tussen de programma's juist. Tevens biedt dit een borging voor de kwaliteit van de programma's.