Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl
Reactie
Naam
|
OpmaaT BV (Mr Th.G.M. Bekker)
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
26 oktober 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de wijzigingen die met dit besluit worden geregeld? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Het zou moeten gaan om een werkwijze, geen "component"of "vak". In de huidige voorbereiding zie je teveel dat het "oude denken"voorop staat, door extra plekken in het lesrooster in te richten of wat "leuke"activiteiten op vrijdagmiddag. Dat is de verkeerde route m.i.,
Vraag2
Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
Onzinnig. VMBO-TL is geen theoretische opleiding, ondanks die verwarrende naam. De leerlingen stromen vooral door naar het MBO en degenen die doorstromen gaan ofwel naar het MBO of HBO. Allemaal bereopsopleiding en gericht op de praktijk.
Daarnaast zou het geen keuze moeten zijn, maar een werkwijze, veel meer hybride onderwijsvormen (en onderwijsmensen, goed voor de motivatie en aantrekkelijkheid van het vak)
Vraag3
Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
het toevoege van een "vak"is te oud denken en lost het echte probleem niet op.
Vraag4
Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
Alles wat het aanbod in de beroepsgerichte opleidingen (en dat is het hele vmbo en de havo) verrijkt, moeten we adopteren
Vraag5
Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
inderdaad
Vraag6
Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
ik heb al gezegd wat ik van het idee "vak"vind. Zoals ik het zie is de praktijkgerichte benadering onderdeel van het kenmerk van een (voorbereidende) beroepsopleiding. Dan speelt deze vraag geen rol. Om toch een beweging in het oud-denbken-idee te creeren ben ik een voorstander van dit idee als een tussenstation
Vraag7
Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
dat vind ik dus oud denken en tegelijkertijd net weer iets minder belangrijk gemaakt dan andere vakken die centraal worden afgesloten. Ik zou dus ook aan de oud-denkers die spiegel willen voorhouden, enerzijds stap af van het denken in "vakken"op dit onbderdeel en anderzijds als het echt belangrijk is, waarom dan niet gelijk stellen aan Nederlands of Engels?