Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
6 november 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de wijzigingen die met dit besluit worden geregeld? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
De toevoeging van een praktijkgericht vak aan het onderwijsprogramma kan zorgen voor een verrijkt en meer toekomstgericht onderwijsprogramma. Voor een succesvolle implementatie is het noodzakelijk dat de randvoorwaarden op orde zijn, zowel binnen een school als landelijk. Dit voorstel is een eerste stap in wat landelijk nodig is. Behalve onderhavig besluit vraagt de invoering van praktijkgerichte vakken ook een visie op bevoegd- en bekwaamheden én concreet opleidingsaanbod voor aanstaande docenten praktijkgerichte vakken en structurele middelen om ervoor te zorgen dat ook kleinere scholen (vmbo-scholen zijn doorgaans aanzienlijk kleiner dan havo-vwo scholen) praktijkgerichte vakken met kwaliteit kunnen aanbieden. Structurele samenwerking met partijen buiten de school vraagt naast beschikbare tijd ook om specifieke vaardigheden van onderwijs(ondersteunend) personeel. Ook het definiëren en beoordelen van een levensechte opdracht vraagt vaardigheden die docenten zowel in tweede als eerste graads lerarenopleidingen op dit moment niet ontwikkelen.
Vraag2
Wat vindt u van een praktijkgericht vak als keuzevak in het tl-programma?
De toevoeging van praktijkgerichte vakken aan het onderwijsprogramma van de tl biedt de mogelijkheid tot een verrijking van het reguliere aanbod. Het is van belang dat scholen de afweging kunnen maken of ze praktijkgerichte vakken aanbieden en zo ja welk(e) vak(ken). Voor leerlingen is relevant dat er enige keuzeruimte blijft in de samenstelling van hun vakkenpakket.
Mocht een leerling zakken voor het tl-examen en kiezen voor een vervolg op het VAVO, is het noodzakelijk dat een eerdere keuze voor het volgen van een praktijkgericht vak als onderdeel van het onderwijsprogramma niet nadelig uitpakt voor de leerling.
Vraag3
Wat vindt u van de toevoeging van het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gl in het licht van het huidige onderwijsprogramma van de gl (incl. beroepsgericht programma)?
Het voorstel om in de gl de mogelijkheid te bieden om het beroepsgerichte profielvak te vervangen door een praktijkgericht vak heeft consequenties voor het gevolgde onderwijsprogramma dat momenteel gekoppeld is aan een diploma. Zo staat het huidige diploma vmbo gl PIE voor andere beroepsgerichte kennis en vaardigheden dan een diploma uit het voorstel waar een leerling vmbo gl PIE kan afsluiten met informatietechnologie. Dat is niet wenselijk. Dit vraagt een vertaalslag in de benaming van profielen en op de diploma’s. Dit ontbreekt in dit voorstel en vraagt om een nadere uitwerking.
De toevoeging van een praktijkgericht vak ter vervanging van een beroepsgericht profielvak in de gl voegt voor scholen die gl en tl mogen aanbieden feitelijk niets toe. Daarmee is deze toevoeging alleen relevant voor gl-scholen die geen tl-diploma’s mogen uitreiken. Wij zien om bovengenoemde redenen geen toegevoegde waarde in dit deel van het voorstel m.b.t. de gl en zijn voorstander van het schrappen van dit deel in het voorstel dat op de gl betrekking heeft.
Vraag4
Wat vindt u van de mogelijkheid om de praktijkgerichte vakken Techniek en Toepassing en Informatietechnologie aan te mogen bieden in alle profielen van de gl?
De mogelijkheid om in alle profielen van de gl de vakken Technologie en Toepassing en Informatietechnologie te kunnen bieden, is in lijn met de mogelijkheid die tl-scholen wordt geboden om zelf keuzes te maken over de vakken die ze aanbieden.
Vraag5
Vindt u dat de samenwerking met een bedrijf of instelling verplicht moet worden gesteld voor het kunnen aanbieden van een praktijkgericht vak op zowel de gl en tl?
De samenwerking met partijen buiten de school heeft veel toegevoegde waarde voor het praktijkgerichte vak. Dat maakt echter niet dat samenwerking door de wetgever verplicht moet worden gesteld. Het is aan scholen zelf om hier de afweging in te kunnen maken die het beste bij hun specifieke situatie past.
De ervaringen van het beroepsgerichte vmbo, praktijkonderwijs en scholen die deelnemen aan de pilots met de praktijkgerichte programma’s laten zien dat deze samenwerking een structurele investering in tijd vraagt. Om dit echt goed te doen vraagt structurele inzet van fte’s die met de reguliere onderwijsbekostiging voor een kleine school niet of nauwelijks betaalbaar is. Een subsidieregeling om tegemoet te komen aan opstartkosten en investeringen in gebouw en materiaal is hiervoor onvoldoende, want dit is incidenteel geld. Wanneer samenwerking met bedrijven of instellingen verplicht wordt gesteld, vraagt dit aanvullende middelen om ervoor te zorgen dat op schoolniveau hier ook tijd voor vrijgemaakt kan worden zonder dat dit ten koste gaat van lessen.
Vraag6
Vindt u dat het praktijkgerichte vak in zowel de gl als de tl als extra vak voor het doorstroomrecht naar het havo moet kunnen gelden?
Ja. Hiervoor zijn meerdere redenen:
- De toevoeging van een praktijkgericht vak aan het vakkenpakket van een leerling betekent een zwaarder programma, in uren en in kennis en vaardigheden.
- Enkele huidige praktijkgerichte vakken hebben nu al een equivalent in het havo. Daarnaast worden op dit moment nieuwe praktijkgerichte vakken voor het havo ontwikkeld.
- De keuze voor een praktijkvak mag de overstap naar het havo niet onmogelijk maken.
Vraag7
Wat vindt u van de afsluiting van het praktijkgerichte vak door middel van een schoolexamen ?
Afsluiting met een schoolexamen is passend bij de praktijkgerichte vakken.