Besluit prijsverminderingen

Reactie

Naam Dhr L Mattijs
Plaats Woensdrecht
Datum 10 januari 2022

Vraag1

Hoe beoordeelt u de nieuwe regels over prijsverminderingen?
In België bestaat dit al jaren. 30 dagen voor de solden (uitverkoop)mogen prijzen niet verhoogd worden. Dit wordt daar de sperperiode genoemd. Daar is steekproefsgewijs controle op en boetes bij niet naleving. Hierdoor zou de consument zogenaamd beschermd worden. Echter leven we nu in een tijd waarin steeds meer producten online gekocht worden en dat zal in veel gevallen zelfs in het buitenland zijn. Daar zijn de prijzen vaak nog wat lager dan in eigen land. De vraag is ook hoe ver je de regels moet doorvoeren. Gaan ze alleen gelden in fysieke winkels (die meestal ook een Webshop hebben)of ook online? Geldt dat laatste ook(wat niet meer dan normaal zou zijn)dan kun je je weer afvragen wat de definitie van een product is. Kan dat ook een dienst of service zijn? In dat geval dient opgemerkt te worden dat digitale producten (e-books, cursussen, diensten, etc.)in feite nooit uitgeput raken en er dus nooit sprake kan zijn van een "echte" uitverkoop. Indien deze producten dus ook onder de regeling gaan vallen, pak dan ook meteen de valse advertenties aan waarin beweert word dat er nog slechts x kopieën beschikbaar zijn want, dat bestaat niet. Besluit: aangezien de wereld één groot winkelcentrum is heeft deze wetgeving geen enkel nut meer en komt jaren te laat. Het gaat handelaren meer administratie, tijd en geld kosten dan het oplevert. Er zijn bovendien in Nederland al veel te veel wetten en regels dus bouw die eerst maar eens af en zorg dat de handel weer kan verdienen zonder zich zorgen te moeten maken of iets wel kan of mag.

Vraag2

Hoe beoordeelt u specifiek de gevolgen van de drie voorgestelde uitzonderingsbepalingen?
Indien de wet er niet komt, zoals ik reeds in mijn eerder antwoord voorstelde, dan is dit ook niet van toepassing.