wijziging Besluit proceskosten bestuursrecht

Reactie

Naam RechtPlus (mr C Lagerweij-Duits)
Plaats Kortenhoef
Datum 28 november 2019

Vraag1

Wat vindt u van dit voornemen?
Een meer toegespitste bevoegdheid tot toekenning van een bovenforfaitaire vergoeding van de rechtsbijstandskosten in beroep lijkt mij een goede zaak. Mogelijk vormt een dergelijke vergoedingsplicht als 'hulpmiddel' voor betere, snellere besluitvorming door bestuursorganen. In dit verband wijs ik u op een uitspraak van de Afdeling van 11 september 2019. De Afdeling draagt het bestuursorgaan op de door appellante in bezwaar gemaakte rechtsbijstandskosten integraal te vergoeden. De bovenforfaitaire vergoedingsplicht hangt samen met de relatief lange bezwaarprocedure waarbij het bestuursorgaan na de eerste tussenkomst van de rechter in de hernieuwde bezwaarfase nader advies heeft gevraagd aan de adviescommissie en in bezwaar eerst twee afwijzende besluiten heeft genomen en waarna uiteindelijk mede op een tweede nader advies van de adviescommissie bij besluit op bezwaar alsnog nadeelcompensatie is toegekend aan appellante (ABRvS 11 september 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3121). Het is mij bekend dat het ontwerp Besluit proceskosten bestuursrecht geen betrekking heeft op de bezwaarfase. Het leek mij echter goed u van deze uitspraak op de hoogte brengen, nu deze uitspraak illustreert dat burgers soms op hoge kosten worden gejaagd door 'kennelijk onredelijk handelen van een bestuursorgaan'. Voor zover ik het goed begrijp valt onder 'kennelijk onredelijk handelen' mede het 'kennelijk onredelijk stilzitten/nalaten van het bestuursorgaan'. Mogelijk kan de terminologie op dit punt worden aangepast. Verder wijs ik u op de Evaluatie Bestuurlijke Lus Awb en internationale vergelijking, 2014, WODC, Ministerie van Veiligheid en Justitie. Uit deze evaluatie blijkt dat bestuursorganen in meer dan 10% van de door de rechtbanken toegepaste lus geheel geen herstelpoging onderneemt. Naar mijn mening ligt een bovenforfaitaire vergoeding in dit soort situaties ook in de rede.