Professionalisering van de jeugdzorg

Reactie

Naam B Hilbrink
Plaats Enschede
Datum 24 augustus 2012

Vraag1

Zoals in het ontwerp van de Memorie van Toelichting (o.a. op pagina 6) is aangegeven, maakt de wet het straks mogelijk jeugdzorgorganisaties te verplichten te werken volgens de norm van de verantwoorde werktoedeling.

Welke voor- en nadelen ziet u bij de toepassing van de norm van de verantwoorde werktoedeling?

Welke mogelijkheden ziet u om de door u geconstateerde voordelen te versterken en de nadelen te beperken?
Voordelen: verdere professionalisering jeugdzorg, tegengaan van wildgroei in het aanbod van jeugdzorg nadat de transitie heeft plaatsgevonden. organisaties en professionals worden erkend.
Nadelen: een verplichting kan een eenmalige investering vergen; de subsidient houdt daar rekening mee?

Vraag2

De in het kwaliteitsregister geregistreerde beroepsbeoefenaar zal straks gebonden zijn aan de beroepsethische norm, de jeugdzorgorganisatie aan de eis om verantwoorde zorg te leveren, onder andere door toepassing van de norm van de verantwoorde werktoedeling.

Maakt het ontwerpwetsvoorstel voldoende duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en tot waar deze verantwoordelijkheden reiken?

Is het duidelijk wie verantwoordelijk is wanneer de norm van de verantwoorde werktoedeling niet goed wordt toegepast of wanneer een geregistreerde beroepsbeoefenaar handelt in strijd met de voor hem geldende beroepsethische normen?
Indien de verantwoorde werktoedeling niet goed wordt toegapst: de werkgever. Indien de beroepsbeoefenaar niet goed handelt; de professional.

Vraag3

In de nog op te stellen algemene maatregel van bestuur wordt een bepaling opgenomen op grond waarvan jeugdzorgorganisaties er zorg voor moeten dragen dat in het kwaliteitsregister geregistreerde beroepsbeoefenaren hun werk uitoefenen met inachtneming van de beroepsethische normen waaraan zij door de inschrijving in het kwaliteitsregister zijn gebonden.

Denkt u dat zo’n bepaling voldoende is om die beroepsbeoefenaren daartoe ook in staat te stellen?
Een bepaling alleen is nooit voldoende; de professional moet uit eigener beweging zich blijven bekwamen en de werkgever dient daartoe ook de randvoorwaarden te bieden.

Vraag4

Het ontwerp van het wetsvoorstel kondigt aan dat er een overgangsperiode moet komen voor werknemers die zich nog moeten kwalificeren voor het kwaliteitsregister en werknemers die andere taken moeten krijgen als gevolg van de wetswijziging. Het overgangsrecht wordt bij algemene maatregel van bestuur ingevuld.
Met welke factoren moet ten aanzien van die werknemers rekening gehouden worden bij het bepalen van de overgangsperiode?
Zijn er behalve factoren die betrekking hebben op werknemers ook nog andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden in het kader van het overgangsrecht?
Het tijdig informeren en beschikbaar stellen van heldere informatie voor de werknemers is van belang. Neem daartoe dus een redelijke periode in acht.

Vraag5

Het ontwerp van de Memorie van Toelichting bevat een onderdeel over het toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling in het nieuwe jeugdstelsel en verplichtingen die daartoe aan gemeenten worden opgelegd.

Ontbreken er in dat onderdeel aandachtpunten waarmee in het kader van de decentralisatie van de jeugdhulp naar gemeenten rekening moet worden gehouden?
De vrees bestaat dat door financiele taakstellingen de gemeenten zullen sturen op geld en minder op kwaliteit. Een uitholling van de kwaliteit van jeugdzorg dreigt. De te stellen eisen aan gemeenten moeten niet conflicteren met de financiele mogelijkheden die de gemeenten hebben.

Vraag6

Er zijn straks drie beroepsverenigingen betrokken bij de oprichting en de inrichting van het kwaliteitsregister. Daarnaast is een rol weggelegd voor een adviesraad waarin onder andere cliënten en werkgevers (jeugdzorgorganisaties) vertegenwoordigd kunnen zijn.

Bent u van oordeel dat in dit ontwerpwetsvoorstel op de juiste wijze invulling is gegeven aan die betrokkenheid van de beroepsverenigingen en de jeugdzorgorganisaties? Zo niet, waarom niet?

Op welke wijze zou die betrokkenheid naar uw oordeel moeten worden ingevuld om de door u geconstateerde bezwaren weg te nemen?
De invulling lijkt me juist.

Vraag7

De betrokkenheid van de overheid bij de professionalisering van de jeugdzorg komt voor een belangrijk deel tot uiting doordat aan het kwaliteitsregister straks eisen worden gesteld bij algemene maatregel van bestuur. De kaders doorvoor zijn opgenomen in het ontwerp (art. 29z, tweede, derde en vierde lid).

Bent u van oordeel dat de in het ontwerp gestelde kaders voldoende zijn om te kunnen waarborgen dat de geregistreerde beroepsbeoefenaren nu en in de toekomst voldoende vakbekwaam en integer zijn om hun taken in de jeugdzorg uit te kunnen oefenen?

Welke voorwaarden zijn naar uw oordeel essentieel?

Is het in artikel 29z gestelde kader toereikend of wellicht te ruim?

Welke elementen ontbreken in het kader of kunnen volgens u worden gemist?
Essentieel is dat ook de beroepsgroep zelf kaders aangeeft.

Vraag8

Zijn er verder nog punten in het ontwerpwetsvoorstel die naar uw mening aandacht behoeven of die het voorstel kunnen versterken?
Probeer de bestaande professionaliteit te continueren en te bewaren. Biedt werknemers enige vorm van zekerheid over hun baan; anders dreigt er veel uitstroom. Decantralisatie mag niet leiden tot demotivatie als gevolg van onzekerheid.