Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers
Reactie
Naam
|
WJH Groenen
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
10 maart 2021
|
Vraag1
U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Dit wetsvoorstel is een te grove inbreuk op het leven van honderdduizenden Nederlanders die in de grensstreek wonen aan beide kanten van de grens. Nederlandse inwoners van Baarle-Nassau die in een Belgisch exclave wonen kunnen permanent in quarantaine of zelf een testcentrum beginnen omdat ze zich continu moeten laten testen. Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen worden door dit voorstel ernstig benadeeld in hun bewegingsvrijheid ten opzichte van hun provinciegenoten op de andere eilanden. Maar ook de inwoners van Roosteren en Susteren die in een smalle strook Nederland wonen tussen België en Duitsland en de grens meerdere keren per dag oversteken, worden ernstig benadeeld in hun dagelijks leven ten opzichte van hun landgenoten in de Randstad.
Het wetsvoorstel moet niet uitgaan van de grenzen van Europees Nederland, maar van een minimale bufferzone rondom Nederland waar inwoners en bezoekers in de bufferzone vrijgesteld worden van de quarantaineplicht tot een bepaald kilometerbereik. Als we kijken naar de besmettingsrisico’s tussen de Nederlandse regio’s en de aanpalende buurregio’s in België en Duitsland zien we deze hele pandemie een soortgelijk patroon en risico, dus de keuze voor de landgrens is arbitrair en benadeelt de inwoners van de grensprovincies te veel. En als een bufferzone juridisch niet mogelijk is, moeten inwoners die gegronde redenen (familie, bezit, werk, kerk, sport, gewoonte, vereniging, liefde) hebben om zich in de grensregio vrij te bewegen een ontheffing kunnen aanvragen bij de gemeente (in Nederland of in België/Duitsland) zonder tussenkomst van de rechter.