Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers

Reactie

Naam HJ Hoekema
Plaats Amsterdam
Datum 11 maart 2021

Vraag1

U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Het wetsvoorstel heeft volgens de conept MvT tot doel om niet-noodzakelijke reizen van en naar een hoogrisico gebied, met name ten behoeve van vakanties, zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doel wordt onderschreven. De MvT stelt in paragraaf 3.2 terecht dat uitzonderingen dienen te worden gemaakt voor bepaalde categorieënvan personen voor wie reizen wel noodzakelijk is, maar deze categorieën worden vervolgens niet toegelicht. Dat maakt het beoordelen van de gevolgen van het wetsvoorstel lastig, zo niet onmogelijk.

Aangenomen wordt dat uitzonderingen zullen worden gemaakt voor zogenoemde grenswerkers, grensscholieren en grensstudenten, zoals ook in de huidige regeling voor aanbieders van personenvervoer toepassing is, maar zeer waarschijnlijk zullen uitzonderingen moeten worden gemaakt voor meer categorieën om het economisch verkeer in de grensregios niet onnodig te belemmeren. Het zou redelijk zijn om dit in de Mvt nader toe te lichten.
In dit kader zou ik tevens willen wijzen op de maatregelen die onze naburige (deel-)staat Noordrijn-Westfalen (NRW) heeft genomen.
De Coronaeinreiseverordnung van deze deelstaat voorziet in de mogelijkheid voor inwoners van NRW voor een kortdurend verblijf (<24 uur) in een van de landen van de Benelux te verblijven. Tevens is het voor inwoners van de Benelux landen toegestaan om maximaal 24 uur in NRW te verblijven. Dit is volstrekt logisch en redelijk:
Ten eerste is het nauwelijks mogelijk om in zo'n korte termijn een testafspraak te maken, een test te ondergaan en de uitslag af te wachten.
Ten tweede is het risico van een kortdurend verblijf in een naburige staat, bijvoorbeeld voor een kort bezoek voor de inkoop van levensmiddelen, niet noemenswaardig hoger dan eenzelfde bezoek in Nederland zou zijn. De maatregelen welke in onze buurlanden gelden zijn vrijwel gelijk en doorgaans even effectief als de maatregelen welke in Nederland van toepassing zijn.

De Coronaeinreiseverordnung voorziet tevens in langere uitzonderingen voor personen met een zorgtaak or bezoekregeling, personen werkzaam in het goederenvervoer en diplomaten, volksvertegenwoordigers enz. Ook dit is alleszins redelijk.

Het afstemmen van maatregelen met die van onze buurlanden lijkt mij derhalve een volkomen logische stap. Ik zou u derhalve willen verzoeken gelijkluidende maatregelen te overwegen voor de ministeriële regeling en een betere toelichting te geven in de MvT.

Bijlage