Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers
Reactie
Naam
|
A Rooden
|
Plaats
|
Breukelen
|
Datum
|
11 maart 2021
|
Vraag1
U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Hierbij wil ik reageren op het voorliggende wetsvoorstel. Allereerst wil ik benadrukken dat het belangrijk is de verspreiding van het virus en eventuele mutaties tegen te gaan. Echter, dit nieuwe voorstel lijkt een vrijheidsbeperkende maatregel met grote impact voor een relatief klein deel van het coronavraagstuk.
Ik vraag aandacht voor de volgende 3 punten:
- De reden voor deze maatregel lijkt het feit dat mensen weinig bereid zijn om in quarantaine te gaan. De vraag eronder zou echter moeten zijn of met de nieuwe eis van 2 negatieve testen voor inreizen het probleem op besmetting niet al uiterst klein is. Op het moment is het zo dat je pas per vliegtuig Nederland in kan reizen met twee negatieve testen (PCR en antigen). Dat geldt voor alle reizigers in het vliegtuig. De kans dat je tijdens het reizen besmet raakt is hierdoor uiterst minimaal. Zeker als je dit vergelijkt met situaties in Nederland (openbaar vervoer, supermarkten etc) waar de kans op besmetting veel groter is. Dan ook nog een quarantaineplicht instellen doet niet of nauwelijks iets extra.
Daarmee zou met dit wetsvoorstel een niet of nauwelijks meer bestaand probleem worden opgelost door een grote inbreuk te maken op de vrijheid van mensen. Een dergelijk grote maatregel is niet te rechtvaardigen in het licht van het 'probleem'. Ofwel schieten met een kanon op een mug.
- Mocht er ondanks het bovenstaande het wetsvoorstel toch doorgezet worden dat pleit ik voor een aangepaste benadering voor mensen die zowel op regelmatige basis in het buitenland als in Nederland verblijven (heen en weer pendelen, dat kan ook met andere landen dan alleen onze buurlanden zijn en op andere basis dan dagelijks (bv maandelijks oid). Een dergelijke quarantaineplicht maakt een onevenredig grote inbreuk op hun dagelijks leven. Heen en weer reizen maakt onderdeel uit van hun manier van leven. Met een wereld die al jaren steeds globaler wordt zijn dit soort situaties steeds gewoner. Met dit soort wetsvoorstellen wordt volledig voorbij gegaan aan deze realiteit.
- Ook zou gekeken moeten worden naar de definitie van hoogrisicogebied. Het zou moeten gaan om uitzonderlijke situaties (bv x% van een nieuwe variant) ipv de huidige situatie waarbij vrijwel de hele wereld als hoogrisicogebied wordt aangemerkt. Er zijn vele landen waar de situatie vergelijkbaar of beter is dan in Nederland, maar ook die landen worden aangemerkt als hoogrisico. Dat klinkt als boter op het hoofd.