Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers
Reactie
Naam
|
Drs. Ing. J Verhoef
|
Plaats
|
Berkel en Rodenrijs
|
Datum
|
8 maart 2021
|
Vraag1
U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Deze regeling kent een reactietermijn van slechts 4 dagen. Het feit dat dit ook nog eens 4 werkdagen zijn verkleint de kans hier een gefundeerde reactie op te geven.
De basis van deze regeling wordt gevormd door het begrip hoogrisicolanden. In de memorie van toelichting wordt daarnaast gesproken over landen met een oranje of rode kleurcode.
1)De vraag dient zich aan of deze kleurcodes (oranje en rood) de invulling is van de definitie van hoogrisicolanden. Dit is nergens in de regeling of memorie van toelichting beschreven.
2)Daarnaast is gebleken dat het kleuren van landen niet gebeurt op basis van objectieve maatstaven. Noch op de rijksoverheidsite van nederland wereldwijd, noch op de site RIVM wordt dit duidelijk. Er wordt gesproken over ernstige of zeer ernstige veiligheidsrisico’s zonder dat dit gekoppeld is aan een indicator. De definitie van hoogrisicolanden is niet bepaald en niet te voorspellen door de reiziger.
Dit kan in de praktijk tot onvoorspelbare situaties leiden.
Deze regeling is gebaseerd op de notitie naleven van quarantaine en isolatieadvies van 11 november 2020. Hierin is op basis van een onderbouwde analyse voorgesteld aanvullende maatregelen voor werkgevers in te voeren om te voorkomen dat er druk wordt uitgeoefend om toch naar het werk te komen. Er zijn dus alternatieven voorhanden, geadviseerd door het RIVM en die minder ingrijpend zijn. Dit wordt echter niet genoemd in het IAK (subsidiariteitsbeginsel)
Het is niet duidelijk uit de cijfers dat het reizen naar het buitenland daadwerkelijk een grote invloed heeft gehad op het verdere verspreiden van het virus. In het 82 OMT advies, waarnaar verwezen wordt in het IAK is onder conclusies gesteld:
“ Vanuit zowel vakantiegangers die naar het buitenland gingen als vakantiegangers die in Nederland vakantie hielden is verdere verspreiding opgetreden. Hoe groot de impact op de epidemie is geweest is niet met zekerheid te bepalen”.
In het document met de epidemiologische situatie COVID-19 van het RIVM gedateerd 08-09-2020 is gesteld dat op basis van contactonderzoek voor meer dan 75% van de besmettingen de thuissituatie, overige familie of kennissen en vrienden de belangrijkste oorzaak van besmetting is geweest.
Dit betekent dat er onvoldoende onderbouwing is dat terugkerende reizigers uit buitenlandse vakantiegebieden daadwerkelijk een belangrijk aandeel hebben in de verspreiding van het virus. De voorgestelde maatregel in deze regeling is dan ook niet proportioneel.