Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zürich, Zwitserland
|
Datum
|
10 maart 2021
|
Vraag1
U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Ik ben van mening dat de voorgestelde maatregelen buitenproportioneel zijn.
1. Nederland classificeert vrijwel elk land ter wereld als hoog-risico gebied. Dit is onredelijk aangezien veel landen er langere tijd beter voor hebben gestaan, of nog steeds staan, dan Nederland qua besmettingsgraad en vaccinatiegraad. Het is onlogisch om te verwachten dat er uit deze landen ‘extra’ coronagevallen geïmporteerd worden. Ik adviseer het Zwitserse model te volgen; hierin worden landen alleen als hoog-risico geclassificeerd als zij een besmettingsgraad hebben die 60 gevallen per 100.000 inwoners hoger ligt dan in het eigen land (https://bit.ly/30JeudD). De lijst wordt elke 14 dagen herzien op basis van OWID-gegevens (ourworldindata.org). Uit de Memorie van toelichting blijkt dat het RIVM al wekelijks veel gedetailleerdere informatie ‘op regionaal niveau’ verzameld. Dit om ‘een specifiekere afweging [te kunnen] maken voor bepaalde regio’s in een land’. Dit heeft zich echter nog niet vertaald in meer specifieke risicokwalificaties voor verschillende landen en is dus tot nog toe verspilde moeite geweest.
2. Er wordt geen onderscheid gemaakt in redenen voor een reis. In de persconferenties en in de Memorie worden steeds toeristenstromen als voorbeeld genoemd. Dit is erg eenzijdig: veel Nederlanders wonen in het buitenland of hebben een levenspartner in het buitenland. Voor hen hebben deze maatregelen vergaande negatieve gevolgen o.a. in de relationele sfeer. Bij (psychische) ziekte van nabije familieleden leidt dit tot onacceptabel leed. Een uitzondering voor korte bezoeken (b.v. <48u) zou al veel kunnen schelen.
3. De maatregel is te zwaar door de combinatie van quarantaineverplichting en de coronatest. Een thuisquarantaine zal verdere verspreiding van een geïmporteerd Covid19 geval effectief beëindigen. Een testverplichting voor de reis naar Nederland brengt veel onzekerheid met zich mee door de korte tijdperiode waarin de test geldig is. Uit eigen ervaring zeg ik, de ‘prijs’ van de quarantaine op zichzelf is hoog genoeg om niet-essentiële reizen te voorkomen. Een verplicht registratiesysteem voor inreizende personen kan de naleving van de quarantaineplicht verhogen.
Het ontbreekt in de Memorie van toelichting aan een kwantitatieve inschatting van de te verwachten effecten van deze maatregelen en of dit tot een wezenlijk beter verloop van de epidemie in Nederland zal leiden. Het is dus voorbarig en buitenproportioneel dit wetsvoorstel van kracht te laten worden.