Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers
Reactie
Naam
|
Stena Line b.v. (De Heer, BSc, B Brouwer)
|
Plaats
|
Hoek van Holland
|
Datum
|
12 maart 2021
|
Vraag1
U kunt reageren op het wetsvoorstel en de toelichting.
Hierbij de reactie van Stena Line bv op onderdeel 7b van artikel 58nd
• Stena Line is van mening dat dit geen taak is voor de vervoerder, dit is de verantwoordelijkheid van het individu, wij hebben niet de rechtspositie om dit af te dwingen bij onze passagiers.
• Omdat dit privacy gegevens betreft, kunnen we het alleen daarom al niet accepteren, in verband met de mogelijke reprimandes en eventuele enorme boetes van Autoriteit Persoons Gegevens.
• Verder kunnen wij niet de verantwoordelijkheid nemen dat enerzijds de informatie correct is en anderzijds de aantallen correct zijn; oftewel gaan wij dan een boete krijgen als er verkeerde informatie op het formulier staat of als we een formulier tekort komen? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Moet de vervoerder dit verantwoorden aan de veiligheidsregio? i.e. namenlijst, etc. wederom privacy gevoelig!
• Ook is dit niet Corona proof. We hebben veel moeite gedaan de afgelopen maanden om fysiek contact te voorkomen (bijv contactloos betalen) en dan zouden we nu weer allemaal papieren aan elkaar gaan geven? Mede daarom belangrijk dat het formulier bij de passagier blijft tot overhandiging aan een vertegenwoordiger van de overheid.
• Wettelijk gezien is de KMar de autoriteit die bepaalt wie Nederland in mag, de logische stap zou dan ook zijn om de KMar de formulieren in te laten nemen, ook zou het door bijvoorbeeld de Douane het kunnen worden ingenomen, of anders een gezant van de veiligheidsregio, overigens pas ná de controle door de KMar!.
• Voor zover ons bekend zou de veiligheidsregio gewoon toegang moeten hebben in Maritime Single Window, van daar uit kan met vrijwel alle gegevens halen, dit zou de juiste manier zijn in het verkrijgen van gewenste informatie, doormiddel van een bestaand systeem.
• Uiteraard spreekt het voor zich dat u mag verwachten dat wij als vervoerder zullen zorgdragen voor een goede informatievoorziening op alle mogelijke manieren naar onze reizigers toe.
mvrgr
Bob Brouwer | Fleet Manager | Stena Line B.V. |
Office: +31 (0)174 389401 | Mobile: +31 (0)653 839 159