Wijziging van het BBV en Bado ivm de verdere uitwerking van de rechtmatigheidsverantwoording en enige andere wijzigingen

Reactie

Naam Gemeente Groningen (B.G. Becker)
Plaats Groningen
Datum 6 juli 2023

Vraag1

Heeft u nog suggesties met betrekking tot de wijziging van het besluit accountantscontrole decentrale overheden, het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en het Besluit van 29 oktober 2021 tot wijziging van het Besluit financiële verhouding 2001 in verband met het tijdelijk verlagen van het grensbedrag voor de verzameluitkering?
1. In artikel 1a lid 4 (document 2. Wijzigingen van het BBV en BADO) staat:
De accountant onderzoekt of de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen als bedoeld in artikel 17 van de Financiële-verhoudingswet rechtmatig tot stand zijn gekomenen neemt de uitkomst hiervan op in een aparte sectie in de controleverklaring met als titel “Verklaring betreffende overige door wet en regelgeving gestelde eisen”.
--> Uit de Nieuwsbrief IBI nr. 116 blijkt dat de SiSa ook onder de rechtmatigheidsverantwoording gaat vallen. Betekent dit dat er zowel door College van B&W als door de externe accountant over de rechtmatigheid een oordeel wordt gegeven? Is dit niet dubbelop?

2. Onder aan document ‘2. Wijzigingen van het BBV en BADO’ staat dat de gehele wijziging van het BADO en BBV pas ingaat per 1 januari 2024. Dus ook de toevoeging van de artikelen rondom de rechtmatigheidsverantwoording aan het BBV.
De rechtmatigheidsverantwoording zelf is per 1 januari 2023 ingegaan. De ingangsdatum van deze wijziging per 1 januari 2024 is dan ook erg opmerkelijk. Vanwaar de keuze voor 1 januari 2024 en hoe dienen we hier in 2023 mee om te gaan?

3. In document ‘3. Versie internetconsultatie Nota van toelichting wijziging van het BBV en BADO’ wordt op pagina 2 onderaan het volgende aangegeven: ‘Dezelfde materialiteit gaat gelden voor de controle van de specifieke uitkeringen (waarbij de SiSa-bijlage immers onderdeel is van de jaarrekening), maar er blijven eisen gesteld worden in de vorm van deelwaarnemingen die uitgevoerd moeten worden bij bedragen boven de € 125.000 de uit te voeren risicoanalyses.’

Klopt onze conclusie op basis van bovenstaande dat de tolerantie bij SiSa regelingen van 10% van de lasten (max. 125k) per regeling, die per heden geldt, verdwijnt en dat dus voor de SiSa ook de rapporteringstolerantie van de jaarrekening gaat gelden? Hoe gaan we hier in boekjaar 2023 mee om aangezien voorgesteld wordt de wijziging per 1 januari 2024 te laten ingaan? (zie punt 2 hierboven)