Wetsvoorstel Rechtsbescherming bij aanbesteden

Reactie

Naam R. en H. Kersten en Schepens
Plaats Nuland
Datum 30 augustus 2023

Vraag1

Wenst u te reageren op het voorstel tot wijziging van de Aanbestedingswet 2012 ter versterking van de rechtsbescherming bij aanbesteden? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
- Met de invoering van een verplicht klachtenloket voor alle aanbestedende diensten voorzien wij problemen. Ook als een aanbestedende dienst dit samen met een andere aanbestedende dienst op mag pakken. Wie gaat de klachtenloketten bij kleine en middelgrote gemeenten bijvoorbeeld bemensen? Er is nu al vaak een gebrek aan kennis en capaciteit. Maak liever gebruik van de Commissie van Aanbestedingsexperts tijdens de stand-still termijn (zie ook hierna).
- Het invoegen van klachtentermijnen lopende de selectie- en gunningsfase levert extra bureaucratie en ‘hiccups’ op. Aanbestedingsprocedures zijn over het algemeen al tijdrovend en vragen veel inzet van zowel de aanbestedende dienst als de inschrijvers. Een klachtenprocedure met vooraf vastgelegde termijnen komt dit niet ten goede.
- Als een aanbestedende dienst anders besluit dan het advies van het klachtenloket, dan moet dit gemotiveerd worden, wat weer tot nieuwe discussies en klachten kan leiden.
- De gedachte van het klachtenloket komt voort uit rechtsbescherming, onder meer als een aanbestedende dienst bepaalde vragen onvoldoende beantwoord, dan moet een inschrijver hierover een klacht kunnen indienen lopende de procedure. Het principe voor de inschrijvers is dan ook eerst vragen, dan klagen. Het uitgangspunt zou in onze ogen moeten zijn dat aanbestedende diensten vragen op een fatsoenlijke manier beantwoorden, wetende dat er veel tijd en energie gevraagd wordt van de inschrijvers. Onze werkwijze is dan ook eigenlijk altijd om aanvullende vragen, los van de formele inlichtingenmomenten, doorlopend te beantwoorden. Daarnaast werken we tegenwoordig in bijna al onze aanbestedingsprocedures met dialoogronden om inschrijvers in staat te stellen ook mondeling hun vragen over de aanbestedingsprocedure en -documenten te stellen. Als we een klachtenloket nodig hebben om aanbestedende diensten vragen goed te laten beantwoorden tijdens de procedure, dan is dit de omgekeerde wereld. Werk liever met het doorlopend beantwoorden van vragen en fysieke contactmomenten / dialoogronden.