Wetsvoorstel Rechtsbescherming bij aanbesteden

Reactie

Naam Gemeente Nieuwegein (R de Jong)
Plaats Utrecht
Datum 9 augustus 2023

Vraag1

Wenst u te reageren op het voorstel tot wijziging van de Aanbestedingswet 2012 ter versterking van de rechtsbescherming bij aanbesteden? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Ik denk dat veel overheden in de basis gebruik kunnen maken van hun reeds bestaande klachtenregeling. Er moet alleen geborgd worden dat er een inhoudelijk expert wordt ingeschakeld voor de aanbestedingsrechtelijke toetsen. Dit is eenvoudig te regelen door de klachtenfunctionaris de toewijzing van de klachten te geven.

Daarnaast merk ik dat bij mijn organisatie (Gemeente c.a. 60k inwoners) geen klachten worden ingediend via deze methode. In de afgelopen 5 jaar geen één keer. Klachten komen langs in de aanbesteding en die formele procedure zal eerder partijen afschrikken dan helpen.

Daarom organisatie door zo dicht mogelijk op de bestaande structuur te blijven en zo min mogelijk moeite kost!

Vraag2

Daarnaast kunt u reageren op een open vraag: wat vindt u van het toevoegen van een extra vernietigingsgrond en ziet u alternatieve oplossingsrichtingen? Voor een toelichting op deze vraag wordt verwezen naar de bijlagen (onder het kopje 'Relevante documenten').
Ik was in eerste instantie niet bekend met deze materie maar ben er recent op gewezen.

Ik denk dat hierbij nog goed nagedacht moet worden tot wanneer het aanbestedingsrecht nog invloed mag hebben op een overeenkomst. Wanneer prevaleert het contractrecht over het aanbestedingsrecht is de eerste vraag die in mij opkomt.

Mijn stelling zou zijn dat als de aanbestedende dienst de schending van de beginselen van de Aanbestedingswet 2012 aan zichzelf te danken heeft, een opdrachtnemer hier nooit de dupe van mag zijn. Deze partij heeft immers niks verkeerd gedaan. In de gevallen dat de schending van de beginselen van de Aanbestedingswet 2012 ook aan de opdrachtnemer zijn toe te wijzen (handelen met voorkennis, onrechtmatige beïnvloeding etc). Dan is het wel logisch rechters de mogelijkheid te geven de overeenkomst te vernietigen.

Vraag is wel in hoeveel gevallen die overeenkomst überhaupt in stand wordt gehouden. Mijn inziens zullen aanbestedende diensten van die partij af willen, niet in de laatste plaats omdat ze hierdoor een onrechtmatigheid (rechtmatigheidsrisico) moeten melden in de jaarrekening. Daarnaast staat in elke set van inkoopvoorwaarden wel beschreven dat als dergelijke onrechtmatige handelingen ontdekt worden de overeenkomst zonder tussenkomst van een rechter ontbonden kunnen worden.

Het is wel voor aanbestedende diensten fijn wanneer ze onbedoeld anders een onrechtmatig contract moeten uitzitten. Dan kunnen ze deze via de rechter laten vernietigen. Maar dat zal alleen nodig zijn in situaties waarbij de inkoopvoorwaarden niet voldoende houvast bieden (of misschien niet van toepassing waren).