Wetsvoorstel Rechtsbescherming bij aanbesteden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Almere
Datum 26 september 2023

Vraag1

Wenst u te reageren op het voorstel tot wijziging van de Aanbestedingswet 2012 ter versterking van de rechtsbescherming bij aanbesteden? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
1. Algemeen: wetsvoorstel legt een zeer sterke nadruk op de inschrijvende markt. De voordelen voor aanbestedende diensten lijken er niet of nauwelijks te zijn. Wel diverse nadelen; er wordt van aanbestedende diensten heel veel verwacht. Ook bij organisaties die al een klachtenloket hebben zullen er nog flinke aanpassingen nodig zijn.

2. Paragraaf 3.1.4 MvT: Om zorgvuldige en professionele klachtafhandeling te borgen, is ook nodig dat de klachtbehandelaar over een bepaalde materiedeskundigheid beschikt. Het wordt aangeraden dat de klachtbehandelaar aantoonbare ervaring heeft met inkoop/aanbesteden en/of een opleiding afgerond in die richting. Dit betekent dat de klachtbehandelaar dus van 2 markten thuis moet zijn: zowel kennis op gebied van inkoop als enige materiedeskundigheid. Dit lijkt ons zeer onhaalbaar.

3. Op een aantal punten spreekt de wettekst van een motiveringsplicht. Blijkens de MvT moet het in die gevallen evenwel gaan om een grondige motivering die wordt gevraagd. Ons voorstel zou zijn om die toevoeging ook in de artikelen te zetten, om duidelijkheid te verkrijgen en bijvoorbeeld discussie te voorkomen.

4. O.i. zou de termijn van 14 dagen voor de CvAE standaard als optionele termijn in de schema’s moeten worden opgenomen. Immers, in verreweg de meeste gevallen zal de CvAE een klacht in behandeling nemen en kost het dus maximaal 14 dagen om uitsluitsel van de CvAE te krijgen. Tel daarbij op de beslissing die AD naar aanleiding van de klachtafhandeling van de CvAE moet nemen en een optionele termijn van 3 weken extra in geval van een klacht bij de CVAE lijkt niet overbodig.

5. Naar ons oordeel is het erg onlogisch dat onderaannemers niet zelf kunnen klagen. We hebben met enige regelmaat te maken met klagende partijen die zelf geen inschrijver zijn. In feite staat het ook iedereen vrij om te klagen, want beoordeling gebeurt pas na inschrijving. De aanbestedende dienst kan ook nog niet in alle fases zien wie er ingeschreven is, dus vaak valt nog helemaal niet te beoordelen.