Wijziging van het Besluit omgevingsrecht inzake permanente bewoning van recreatiewoningen

Reactie

Naam particulier (MSc JJM Jansen)
Plaats Uitgeest
Datum 10 augustus 2020

Vraag1

Wilt u reageren op de Wijziging van het Besluit omgevingsrecht inzake permanente bewoning van recreatiewoningen? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
De term recreatiewoning duidt impliciet op woningen die niet permanent bewoonbaar zijn. Hetgeen een onjuiste insinuatie is voor de meeste situaties. Het huidige wetsvoorstel impliceert daarmee impliciet dat er een wettelijke uitzondering gemaakt kan worden voor mensen die (willen) wonen in niet permanent bewoonbare woningen. Door in uitzondering een situatie te gedogen en te koppelen aan personen doet dit onrecht aan de woningen die volgens bouwbesluiten gebouwd zijn en voor Nederland een onderdeel van het woningenbestand vormen. Door wetgeving wordt dit deel van het woningenbestand onttrokken aan de woningvoorraad ondanks de enorme behoefte en beperkte bouwmogelijkheden. Denk daarbij aan beperkingen a.g.v. de negatieve gevolgen van PFASS op gezondheid en milieu . Vandaar dat ik pleit voor het gebruik van de term 'particuliere woningen met een momenteel wettelijk gelimiteerd gebruiksdoel recreatie' en ik pleit ervoor de koppeling van het gebruiksdoel 'wonen' te ontkoppelen van personen waarmee eenduidig duidelijkheid geschapen wordt over de status van het wettelijk gelimiteerde gebruiksdoel rustend op 'particuliere woningen met een momenteel wettelijk gelimiteerd gebruiksdoel recreatie' en daarmee een betere duiding is van de kwaliteit van dit onderdeel van het woningbestand in het totale Nederlandse woningenbestand.
Voorts pleit ik voor een landelijke wetgeving / omgevingsrecht in plaats van lokaal regeling / recht hetgeen een eenduidig beleid voor 'particuliere woningen met een momenteel wettelijk beperkend gebruiksdoel recreatie' in Nederland vereenvoudigd en tot minimaal extra en complexe regelgeving leidt die door landelijke regels eenvoudig en eenduidig voorkomen kan worden. Daarbij komt dat potentiële willekeur en verschil van inzichten bij lokale bestuurders zowel per gemeente /provincie / regio als in tijd per gemeente / provincie /regio wordt uitgesloten . In de ervaringen van de afgelopen jaren zijn hiervan legio voorbeelden te vinden.
Overigens ondersteun ik de wijziging met bovengenoemde aanpassingen ten opzicht van de huidige wetgeving, gezien dit beter aansluit op de hedendaagse situaties en behoeften die er anno 2020 in Nederland leven.