REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030
Reactie
Naam
|
V.O.F. scheepvaartbedrijf le Sage & zn. (mevr. B.G. le Sage Knol)
|
Plaats
|
Maasbracht
|
Datum
|
5 januari 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op de hele regeling en de toelichting reageren.
Voorop gesteld is het goed dat we zuinig op de natuur moeten zijn. Maar wel zo dat het een eerlijk en een echte verbetering is. De wijze waarop dit nu wordt voorgesteld, is niet de juiste. De bijmenging is een rekenkundig sommetje om te voldoen aan de CO2 uitstoot die Nederland heeft ondertekend in Parijs. De voorgestelde fame, daar ondervindt de binnenvaart en de bunkerstations al de nodige problemen mee. Schade aan de instrumenten die hangen aan een motor ( door de zuren en additieve die kankerverwekkend zijn en zie achterop een fles waaronder op corrosievorming wordt gewaarschuwd), zijn al aangetoond dat dit enorme schade posten worden. Dan het stilvallen van motoren die gevaarlijke situaties kunnen opleveren, immers een schip is geen vrachtauto die je even parkeert. ( je moet er niet aan denken dat bv tankers hiermee averij krijgen).
Dan het gebruik van fame levert een bewezen uitstoot verhoging van de NOx, dat mag nooit de bedoeling zijn. Doordat men nu al schaarste verwacht gaat men deze importeren, wat een extra CO2 uitstoot tot gevolg heeft. Ook de controle op wat er daadwerkelijk wordt bijgemengd is niet controleerbaar, en werkt malafide praktijken in de hand. Denk hierbij aan uitzending Zembla Beerput. Volgens de Europese richtlijn moeten we hernieuwbare energiedagers gaan ontwikkelen en gebruiken, maar er is nergens een verplichting opgelegd van het gebruik van Used Cooking Oil. Nog een ander belangrijke factor is het internationale aspect. Alleen Nederland doet dit voor de binnenvaart, daarmee creëert de overheid ook op dit gebeid geen level playing field.
Wordt de binnenvaart nu gebruikt om de afvalstoffen weg te werken, zoals de zeevaart eerst werd gebruikt? Vergroening is goed maar met een eerlijke footprint, zodat we mens en het echte milieu beschermen, en niet diegene die er eigen belangen in hebben. Kortom dit is geen goede ontwikkeling