REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Dintelord
|
Datum
|
4 januari 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op de hele regeling en de toelichting reageren.
Reactie betreft RED II
Deze reactie is gericht op de maatregelen uit RED II die effect hebben op de scheepvaart. Wij staan volledig achter de brief die onze brancheorganisatie NOVE reeds op 2 december j.l. aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft gestuurd.
Niemand in onze branche twijfelt aan de noodzaak van verduurzaming/vergroening. Dit is een issue dat al jaren een rol speelt in de markt, dat overheid dit stimuleert is ook een logisch gevolg van de tijd.
Wij hebben echter de angst dat het beleid zoals nu voorgesteld, voorbij gaat aan enkele belangrijke zaken en eerder het tegengestelde zal bereiken. Zeker nu is het toch ook belangrijk om dergelijke zaken op een Europees niveau te regelen. Met het huidige voorstel zijn wij bang dat dit een groot negatief effect op de Nederlandse binnenvaart zal hebben met de bunkermarkt in het bijzonder.
Een zo groot mogelijke CO2 reductie, een equal level playing field en een waarborg voor kwaliteit die gevaarlijke situaties op het water voorkomt. Ik begrijp dat voor elke stakeholder een ander aspect belangrijker is, maar al die zaken moeten in acht worden genomen om tot een optimaal resultaat te komen.
Hoogachtend