REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030
Reactie
Naam
|
Markus bv Bunkerstation (J. Markus)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
4 januari 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op de hele regeling en de toelichting reageren.
Ons bedrijf staat achter de brandbrief van onze brancheorganisatie NOVE, die reeds op 2 december j.l. aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gestuurd.
Wij staan ook achter verduurzaming van de binnenvaart, echter moet dit weloverwogen gedaan worden.
Kwaliteit van het product is zeer belangrijk.
Tot op heden hebben wij alleen maar uit de praktijk gehoord dat bij gebruik van biotoevoegingen nogal wat klachten zijn. Het veroorzaakt bacteriën, verstopte filters en andere problemen. Het mag toch niet zo zijn dat bij een tanker met gevaarlijke stoffen de motor stil valt op een stromende rivier.
Wij vinden ook dat Nederland niet voorop moet lopen met een duurdere brandstof door de toevoeging. Hierdoor zal de verkoop over gaan naar Duitsland en België, die dit product niet verkopen maar met een veel lagere prijs werken. Daarbij hebben de schepen een grote eigen tankinhoud, waardoor zij dit eenvoudig in onze buurlanden kunnen inslaan.
HIERDOOR VERVALT JUIST DE DUURZAAMHEID EN DE VERKOOP IN NEDERLAND.
Wij hopen dat de huidige plannen aangepast zullen worden, pas als de biotoevoegingen dusdanig van kwaliteit zijn om veilig gebruikt te kunnen worden en dat dit voor heel Europa tegelijkertijd doorgevoerd wordt, zou dit pas effectief kunnen zijn.