Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Lutjebroek |
Datum | 15 maart 2025 |
Vraag1
Het conceptwetsvoorstel gaat over zuivere implementatie van een EU richtlijn, waarbij het aantal keuzes beperkt is. Voor de consultatie zijn wij benieuwd naar uw zienswijze op de volgende keuzes:- Algemene zienswijze en verwachte effecten van het wetsvoorstel
Er is geen ruimte meer in Nederland om eu richtlijnen te volgen die grote maatschappelijke gevolgen hebben. Het vertrouwen van Nederlanders in de Nederlandse overheid en de eu is heel laag , het ondernemersklimaat is extreem verslechterd, het leven is voor velen onbetaalbaar geworden. Naar mijn mening en die van miljoenen Nederlanders is de Nederlandse overheid volslagen van het padje af.
Vraag2
- In het wetsvoorstel is ervoor gekozen de bevoegdheid voor het aanwijzen van versnellingsgebieden te leggen bij het Rijk en bij de provincies. Het Rijk als verantwoordelijke voor de doelstelling van de richtlijn en de provincies als gebiedsregisseur bij de energietransitie. Een andere keuze zou kunnen zijn om ook gemeenten deze bevoegdheid te geven.De door de Nederlandse overheid gewenste energietransitie zal leiden tot een extreme verarming van Nederland, op economisch, sociaal en cultureel vlak. Er zal geen milieuwinst behaald worden aangezien windturbines, zonnepanelen en accu’s vervuilend zijn en niet lang meegaan. De totaal eenzijdige berichtgeving vanuit overheid en mainstream media over de hel en verdoemenis welke wij mogen verwachten indien wij dit niet doen is niet gebaseerd op wetenschap. De mensen die dit beleid propageren dienen zsm op de hoogte gesteld te worden van hun aansprakelijkheid van de negatieve gevolgen van dit beleid. Het buitensluiten van burgers en gemeenten met dit wetsvoorstel is anti-democratisch, en mag gerust fascistisch genoemd worden.
Vraag3
- De richtlijn biedt de mogelijkheid om de bepaling dat hernieuwbare-energieprojecten van hoger openbaar belang worden vermoed te zijn te beperken. Van deze mogelijkheid tot beperking wordt geen gebruik gemaakt. Zo worden de mogelijkheden die de herziene richtlijn biedt maximaal benut.Als een blind paard volle kracht vooruit richting de afgrond, zo lees ik hierboven. Dit soort teksten als boven omschreven gaan elke duiding te boven. De term ‘hoger openbaar belang’ is niet toetsbaar, niet wetenschappelijk en druist in tegen mensenrechten en gezond verstand.
Vraag4
- Vanwege het belang van wind- en zonne-energie voor het halen van de REDIII doelstelling maakt het conceptwetsvoorstel maximaal gebruik van de mogelijkheid om wind- en fotovoltaïsche zonprojecten generiek vrij te stellen van natuurbeoordelingen, ook als uit de screening blijkt dat er toch negatieve effecten zijn voor natuur- en milieu. De richtlijn biedt dan de mogelijkheid van financiële compensatie. Met de richtlijn kunnen overigens ook infrastructuurprojecten gebruik maken van financiële compensatie (hier biedt de richtlijn geen keuze).Overduidelijk dat het belang van natuur en milieu niet meetelt in deze voorgenomen ‘transitie’. Mijns inziens en binnenkort mainstream is de opvatting dat de nl gekaapt is door gewetenloze criminelen welke nietsontziend over alles in dit land heenwalsen.