Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bredevoort |
Datum | 19 maart 2025 |
Vraag1
Het conceptwetsvoorstel gaat over zuivere implementatie van een EU richtlijn, waarbij het aantal keuzes beperkt is. Voor de consultatie zijn wij benieuwd naar uw zienswijze op de volgende keuzes:- Algemene zienswijze en verwachte effecten van het wetsvoorstel
Zie voor mijn mening de reactie uit Raalte. De hele onderbouwing van de energie'transitie,'die inderdaad een energie-additie is (leidend tot een dubbel systeem) deugt niet en een transitie zal bovendien onbetaalbaar blijken. Het is de zoveelste ordinaire beroving van de burger. Waarom deugt het niet? In de instellingsopdracht van het IPCC zat al een bias door uit te gaan van de vraag 'hoe en welke de menselijke invloed was en is op de temperatuur/opwarming van de (atmosfeer van de) aarde.' Die menselijke invloed was dus al van meet af aan voorondersteld door Maurice Strong, de oplrichter. Het is allemaal begonnnen met dikke financiering door de Rockefeller Foundation voor klimaatonderzoek op dat, vanwege deze bias, eenzijdige fundament. Andere geluiden en onderzoekers die de gewenste resultaten weerspraken werden steeds meer genegeerd, daarna gecensureerd en tenslotte gedemonitariseerd, gedemoniseerd en ontslagen. Klimaatwetenschap is gecorrumpeerd, waarmee alle resultaten gewantrouwd zouden moeten worden. Dat geldt dus eveneens voor alle maatregelen tegen die vermeende menselijke oorzaken van een geconstateerde, maar deels door datafraude gefakete, opwarming. Uit klimaat-paleografische data blijkt het atmosferische temperatuurverloop eerder een oorzaak is van het CO2 verloop dan een gevolg. Ergo, de globale temperatuur heeft andere oorzaken. Beperk klimaatmaatregelen tot adaptatie, aanpassingen ex post, en belast ons niet met immense kosten vooraf.
Met vriendelijke groet,
Ruud van Wees
Vraag2
- In het wetsvoorstel is ervoor gekozen de bevoegdheid voor het aanwijzen van versnellingsgebieden te leggen bij het Rijk en bij de provincies. Het Rijk als verantwoordelijke voor de doelstelling van de richtlijn en de provincies als gebiedsregisseur bij de energietransitie. Een andere keuze zou kunnen zijn om ook gemeenten deze bevoegdheid te geven.ppppppppppppppppppppp
Vraag3
- De richtlijn biedt de mogelijkheid om de bepaling dat hernieuwbare-energieprojecten van hoger openbaar belang worden vermoed te zijn te beperken. Van deze mogelijkheid tot beperking wordt geen gebruik gemaakt. Zo worden de mogelijkheden die de herziene richtlijn biedt maximaal benut.kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
Vraag4
- Vanwege het belang van wind- en zonne-energie voor het halen van de REDIII doelstelling maakt het conceptwetsvoorstel maximaal gebruik van de mogelijkheid om wind- en fotovoltaïsche zonprojecten generiek vrij te stellen van natuurbeoordelingen, ook als uit de screening blijkt dat er toch negatieve effecten zijn voor natuur- en milieu. De richtlijn biedt dan de mogelijkheid van financiële compensatie. Met de richtlijn kunnen overigens ook infrastructuurprojecten gebruik maken van financiële compensatie (hier biedt de richtlijn geen keuze).lllllllllllllllllllllllllllllll