Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Enschede |
Datum | 15 maart 2025 |
Vraag1
Het conceptwetsvoorstel gaat over zuivere implementatie van een EU richtlijn, waarbij het aantal keuzes beperkt is. Voor de consultatie zijn wij benieuwd naar uw zienswijze op de volgende keuzes:- Algemene zienswijze en verwachte effecten van het wetsvoorstel
De overheid moet bewijzen dat zogenaamde hernieuwbare-energieprojecten (zon- en windmolenvelden) ook echt rendabel zijn. Met name voor zonnevelden is dit dubieus, hierover zijn genoeg artikelen verschenen waarin wordt aangetoond dat de terugverdientijd te lang is. Verwachte effect is dat er een aanslag op het milieu en de staatskas wordt gepleegd en het vertrouwen van de burger in de overheid nog verder wordt ondermijnd.
ZIe bijv: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/zonnepanelen/terugverdientijd-zonnepanelen
Vraag2
- In het wetsvoorstel is ervoor gekozen de bevoegdheid voor het aanwijzen van versnellingsgebieden te leggen bij het Rijk en bij de provincies. Het Rijk als verantwoordelijke voor de doelstelling van de richtlijn en de provincies als gebiedsregisseur bij de energietransitie. Een andere keuze zou kunnen zijn om ook gemeenten deze bevoegdheid te geven.Ik acht het wenselijk dat de gemeente deze bevoegdheid krijgt in plaats van rijk en province. Deze laatste twee staan te ver af van de burger om een voeling te hebben voor wat wel en niet door de burger geaccepteerd wordt.
Vraag3
- De richtlijn biedt de mogelijkheid om de bepaling dat hernieuwbare-energieprojecten van hoger openbaar belang worden vermoed te zijn te beperken. Van deze mogelijkheid tot beperking wordt geen gebruik gemaakt. Zo worden de mogelijkheden die de herziene richtlijn biedt maximaal benut.Het is onbegrijpelijk dat dit type project automatisch als een hoger belang dan het individueel belang wordt geacht, zonder dit te hoeven toetsen. Het hele idee van een accountable overheid wordt hiermee onderuit gehaald.
Vraag4
- Vanwege het belang van wind- en zonne-energie voor het halen van de REDIII doelstelling maakt het conceptwetsvoorstel maximaal gebruik van de mogelijkheid om wind- en fotovoltaïsche zonprojecten generiek vrij te stellen van natuurbeoordelingen, ook als uit de screening blijkt dat er toch negatieve effecten zijn voor natuur- en milieu. De richtlijn biedt dan de mogelijkheid van financiële compensatie. Met de richtlijn kunnen overigens ook infrastructuurprojecten gebruik maken van financiële compensatie (hier biedt de richtlijn geen keuze).De halve wereld is ondertussen af van de zogenaamde klimaatmaatregelen, en de EU pleegt als "braafste jongetje van de klas" nu economische zelfmoord. Het voorop stellen van de RED III doelstelling zal de politieke spanningen in de EU verder doen toenemen.
Zie bijv: https://www.carbonbrief.org/chinas-construction-of-new-coal-power-plants-reached-10-year-high-in-2024/