Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten

Reactie

Naam Mts.Bruggink (De Heer Wim Bruggink)
Plaats Dwingeloo
Datum 28 februari 2025

Vraag1

Het conceptwetsvoorstel gaat over zuivere implementatie van een EU richtlijn, waarbij het aantal keuzes beperkt is. Voor de consultatie zijn wij benieuwd naar uw zienswijze op de volgende keuzes:
- Algemene zienswijze en verwachte effecten van het wetsvoorstel
Hernieuwbare is de doodsteek voor een welvarende maatschappij wat NL nu nog is.
Daar zijn we geen communistische regels van een ongekozen orgaan.
De soevereiniteit van NL dient gewaarborgd te worden en dat is hier niet geval.
Waar is de opt /out als we kerncentrales willen bouwen die op een hoger niveau staan qua hernieuwbaar als wind en zonne wiebelstroom

Vraag2

- In het wetsvoorstel is ervoor gekozen de bevoegdheid voor het aanwijzen van versnellingsgebieden te leggen bij het Rijk en bij de provincies. Het Rijk als verantwoordelijke voor de doelstelling van de richtlijn en de provincies als gebiedsregisseur bij de energietransitie. Een andere keuze zou kunnen zijn om ook gemeenten deze bevoegdheid te geven.
Alleen het Rijk dient verantwoordelijk en bevoegd te zijn.
Anders wordt het een Poolse landdag.
Wel dient er een waarborg voor verantwoordelijkheid van de desbetreffende bewindspersonen en ambtenaren te zijn.
M.a.w. Mislukt het zonne of wind project door corruptie of pseudowetenschap dan dient de verantwoordelijke gerechtelijk vervolgt te worden .

Vraag3

- De richtlijn biedt de mogelijkheid om de bepaling dat hernieuwbare-energieprojecten van hoger openbaar belang worden vermoed te zijn te beperken. Van deze mogelijkheid tot beperking wordt geen gebruik gemaakt. Zo worden de mogelijkheden die de herziene richtlijn biedt maximaal benut.
Een opt/out dient ten alle tijden in een richtlijn te staan

Vraag4

- Vanwege het belang van wind- en zonne-energie voor het halen van de REDIII doelstelling maakt het conceptwetsvoorstel maximaal gebruik van de mogelijkheid om wind- en fotovoltaïsche zonprojecten generiek vrij te stellen van natuurbeoordelingen, ook als uit de screening blijkt dat er toch negatieve effecten zijn voor natuur- en milieu. De richtlijn biedt dan de mogelijkheid van financiële compensatie. Met de richtlijn kunnen overigens ook infrastructuurprojecten gebruik maken van financiële compensatie (hier biedt de richtlijn geen keuze).
Natuur in Nl is geen natuur en een project zal altijd meer invloed hebben op de omwonende burger dan de zogenaamde natuur in Nl.
Wederom komt hier de opt/out in beeld.
Er is ook geen compensatie hoog genoeg voor de immense schade die de energietransitie aanricht en nog zal aanrichten. aan de maatschappij.
compensatie betekent ook een geldstroom naar de usual suspects zoals Ngo's en TBO's