Regeling aanvraag- en veilingprocedure digitale radio-omroep DAB+ laag 6

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bussum
Datum 14 april 2024

Vraag1

Kunt u zich vinden in de bijgevoegde conceptregeling en de daarin opgenomen bepalingen?
Als exploitant van commerciële radiostations hebben we de afgelopen 15 jaar online een sluitend verdienmodel opgebouwd. Voor een van die radiostations, muzikaal min of meer in een niche opererend, is landelijke DAB+ nooit haalbaar geweest, laat staan FM. De extra kosten (RDI, CvdM, Reclame Code, Buma, Sena, distributiekosten) zouden de verwachtte extra reclame-inkomsten ver overstijgen.

Met de huidige regeling voor laag 6 hebben wij de afgelopen 1,5 jaar kunnen proberen of digitale uitzendingen via één of meer lokale allotments, binnen regio's die qua demografie goed aansluiten op ons programma-aanbod, wel haalbaar is. Aanvankelijk (t/m 2023) leverde dit bevredigende resultaten op. Echter, door veranderingen in tariefstructuur bij Buma en Sena, deels ook met onevenredige extra lasten bij combineren van meerdere kavels, is de toch al geringe extra (DAB+) omzet per 2024 al niet meer voldoende om de extra kosten te dekken.

Met de voorgestelde nieuwe regeling:
- vervalt direct het voordeel van het combineren van allotments;
- worden veel kleinere (maar niet per definitie ongeschikte) partijen min of meer buitenspel gezet met een discutabele waarborgsom van € 5000;
- lopen ook de zenderexploitatiekosten nóg verder op (bovenop de toch al ongunstige nieuwe tarieven van Buma en Sena);
- is de algehele verwachting onder de huidige lokale zendgemachtigden dat verreweg de meeste huidige commerciële lokale partijen hun uitzendingen via DAB+ zullen staken;
- zal daarmee een verschraling van het programmatisch aanbod plaatsvinden – waarin vooral grote landelijke aanbieders overblijven waarmee de sector als geheel luisteraars gaat verliezen aan andere media;
- wordt daardoor juist níet bijgedragen aan de gewenste transitie naar digitaal.

Wij kunnen ons dan ook niet vinden in de voorgestelde regeling. In uw begeleidende tekst (onder de kop 'Wat verandert er?') wordt gesteld dat de Taskforce Radio is opgericht “om in overleg met de sector tot breed gedragen verbetervoorstellen te komen”. Dit overleg heeft ons inziens onvoldoende plaatsgevonden, in ieder geval met de betrokken lokale partijen. Ons advies: ga alsnog ook met die kleinere partijen in overleg om tot een regeling te komen waarin kleinere radiostations juist met minder belemmeringen kunnen toetreden tot een vrije markt. Daar is de luisteraar bij gebaat en daarmee ook de transitie naar digitaal.

Bijlage