Regeling energie vervoer

Reactie

Naam GoodFuels (Sjors Geraedts)
Plaats Amsterdam
Datum 1 mei 2018

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de Regeling energie vervoer en/of de toelichting?
Om HBE's aan te maken en in te boeken voor levering van biobrandstof aan de scheepvaart is een van de voorwaarden dat de brandstof geleverd wordt uit een locatie waarover de inboeker de massabalans beheert.

Vanuit de accijnswetgeving is het toegestaan om goederen fictief in- en uit een AGP te slaan, dus zonder deze fysiek in- en uit een opslaglocatie te hoeven pompen. De NEa staat dit echter niet toe.

Voor leveringen aan de scheepvaart die door de inboeker bij een producent/leverancier gekocht worden, en rechtstreeks aan een eindklant geleverd kunnen worden, betekent dit dat men noodgedwongen het volume fysiek in zijn opslag moet in- en uitslaan, aangezien anders niet aan het massabalans principe voldaan wordt. Als er echter, net als bij de accijnswetgeving toegestaan wordt om fictieve in- en uitslag plaats te laten vinden, kan er rechtstreeks vanuit de producent (of een opslaglocatie van de leverancier) naar de eindgebruiker geleverd worden, zonder de bijkomende handling kosten. Het netto-resultaat zou echter exact gelijk zijn, en geen extra risico's met zich meebrengen op fraude.
Aangezien er bij de scheepvaart vaak met grote volumes gewerkt wordt, zijn rechtstreekse leveringen veel gebruikelijker dan bij het wegverkeer, waar distributie via tankstations plaatsvindt.

De vraag is dus om fictieve in- en uitslag toe te staan voor leveringen aan de scheepvaart, om hiermee de kosten van deze leveringen laag te houden en zodoende een betere (en eerlijke) competitie met fossiele brandstoffen te creëren.