Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Verkeer
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.
Wat is het doel van de regeling?
Schiphol hanteert hogere landingsgelden voor deze categorie vliegtuigen. Hierdoor vliegen veel luchtvaartmaatschappijen de laatste jaren al niet meer met dit soort toestellen. In het afgelopen jaar waren dit nog maar 436 vluchten op een totaal van 398.000. De juridische grondslag om dergelijke toestellen te weigeren ontbrak echter nog in de Nederlandse regelgeving. Dat wordt nu met deze wijziging alsnog toegevoegd. De regeling biedt nu de noodzakelijke wettelijke grondslag in de capaciteitsdeclaratie van Schiphol. In de capaciteitsdeclaratie geeft de luchthaven aan hoeveel vluchten er in een seizoen mogen zijn.
Reactie
U kunt tot en met 16 augustus 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Consultatieverslag
Het is niet meer mogelijk om te reageren op deze consultatie. Download hier het consultatieverslag.
-
Hoofdlijnenverslag, incl de Ontwerpregeling (487 kB) PDFDownloaden Hoofdlijnenverslag, incl de Ontwerpregeling
Reacties op deze consultatie115 openbaar
-
Anoniem
Reactie geplaatst op: Bilthoven | 16 aug 2023 -
Dhr L De Mol
Reactie geplaatst op: Bilthoven | 16 aug 2023 -
Anoniem
Reactie geplaatst op: De Bilt | 16 aug 2023