Regeling zuivering toiletwater pleziervaart

Reactie

Naam bjorke.nl (hr P. Wagemakers)
Plaats Feanwalden
Datum 24 april 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Het beoogde invoeren van de regeling later dit jaar, in de wetenschap, dat er nog geen technisch en financieel haalbare oplossingen zijn (de beoogde zuiveringsinstallaties, geschikt voor kleine vaartuigen zijn niet of nauwelijks verkrijgbaar) leidt tot en impasse in uitvoering en handhaving.
Er wordt een eis neer gelegd, terwijl er geen passende en betaalbare oplossingen zijn in de markt. Ik zie een sterke overeenkomst met destijds het verbieden van anti-fouling, terwijl het nog jaren duurde, voor een alternatief beschikbaar kwam. Ongewenste effecten, zoals ontduiking door aanschaf verboden middelen waren het gevolg.
Ten opzichte van passagiersvaart, beroepsvaart en chartervaart neemt de watersport een relatief klein deel van de vervuiling voor haar rekening. merkwaardig is, dat hier dat verbod tot lozen niet van kracht is. Een haven met charterschepen veroorzaakt tijdens een nacht overliggen aanzienlijk meer vervuiling door zwart water, dan pleziervaartuigen, macht van het getal per tijdseenheid.
Dat het beter kan, ja, dat er iets moet gebeuren, ook ja, nu nog een stap rechtvaardigheid en verdeling van de plichten op basis van gelijkheid.
Prijstechnisch, veel particulieren hebben een goedkoop bootje, weinig geld en zien kans, daarmee relatief goedkoop te recreëren. DE thans geschatte waarde van de zuiveringsinstallatie gaat de waarde van een aardige categorie recreatie vaartuigen te boven, vgl. verkoopsites boten...
ik stel een goede voorbereiding, overweging kosten, gelijkheidsbeginsel en betaalbaarheid (subsidies) voor om tot een goede oplossing van het lozingsprobleem te komen.