Regeling zuivering toiletwater pleziervaart
Reactie
Naam
|
particulier (Dhr R.A. Visser)
|
Plaats
|
Hoogezand / Hellevoetsluis
|
Datum
|
25 april 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Onderstaande mijn mening mbt het verbod op lozing van verontreinigt water in open wateren:
1) Een goede zaak
2) Een goed initiatief van het NL parlement maar dient EU ingevoerd te worden. Veel bootbezitters gaan de grens over maar veel wateren gaan via de NL naar de Noordzee.
3) Zuiveringsinstallaties voor plezier boten bestaan helaas niet in dusdanige form dat het kan worden toegepast op kleine bootjes (7 tot 10 meter)hoewel deze boten vaak wel een toilet hebben. Deze afmetingen zijn de grote meerderheid van de pleziervaart vloot in NL
4) Zuiveringsinstallaties zullen door de overheid gecertificeerd moeten worden alvorens een inspectie beambte kan beoordelen of aan de wetgeving voldaan wordt.
5) voor deze wetgeving van kracht wordt zal een (ruim?) overbruggings termijn moeten worden aangeboden, tevens zullen er minimaal 3 verschillende fabrikanten een pasklare installatie moeten kunnen aanbieden om enige vorm van woekerprijzen te vermijden.
Vergelijkbaar met de invoering van "ballastwater reiniging installaties aan boord van zeeschepen (IMO regel wereldwijd, in deze: EU regelgeving)
Enige jaren geleden werden afgifte installaties verplicht gesteld. Momenteel zijn er weinig installaties welke goed functioneren dus bied de overheid geen netwerk om afval water aan de wal af te geven hoewel de grote meerderheid van de water recreanten wel kosten voor de inbouw van een sewage tank hebben hebben gemaakt, echter door gebrek aan functionerende afgifte installaties gedwongen worden om uiteindelijk de tank te ledigen over boord.
Mijn advies:
Zuiveringsinstallaties aan boord zijn op korte termijn technisch niet te realiseren. De overheid moet ieder bedrijf welke jachten laat aanmeren verplichten om een werkend (!!!) afgifte installatie aan te bieden tegen betaling en factuur als bewijsmiddel.
Milieu ambtenaren behoren met grote regelmaat te controleren dat de afgifte installaties naar behoren functioneren op straffe van een boete .
Verder zijn er boten welke zelf kunnen afgeven aan een wal installatie dmv. een eigen pomp. Hiervoor zijn geen voorzieningen hoewel het eenvoudig en goedkoop kan worden aangelegd.
Vr. Groet,
Roelof Visser