Regeling zuivering toiletwater pleziervaart
Reactie
Naam
|
Arnold Arnoldussen
|
Plaats
|
AMSTERDAM
|
Datum
|
25 april 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Ik mis in het geheel het onderscheid tussen urine en faeces als lozingsproducten. Mijn inziens is het lozen van urine vanaf een schip - gezien de hoeveelheden die door een mens wordt geproduceerd - niet schadelijk voor de omgeving. Hierbij wil ik graag duidelijk maken dat het niet gaat om de plotseling leging van een tank 'opgespaarde' urine, maar om de directe lozing van de urine van een plassende man of vrouw.
Verder wil ik u graag een eerlijke praktijksituatie voorleggen: Het merendeel van de recreatievaartuigen wordt bemensd door twee volwassenen die maximaal 30 dagen per jaar aan boord zijn. De ervaring leert dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de toiletvoorziening in jachthavens en tijdens het passagieren. Het is dan ook reel uit te gaan van een totaal van 20 (twintig) poep-sessies per schip per jaar!
Financieel zou dit betekenen een investering van €2500,- met een afschrijvingstermijn van 10 jaar voor een zuiveringsinstallatie (ik zie hierbij voor het gemak even af van onderhoudskosten en de kosten van verbruiksmateriaal) voor gedurende die tien jaar een totaal van 200 poepsessies. Kosten per gezuiverde drol €12,50! U zult begrijpen dat uw oplossing voor bijvoorbeeld de verhuurvloot interessant kan zijn, maar voor een particulier recreatievaartuig geen reeele optie is. De pleziervaarder is veel eerder bereid te investeren in een toiletvoorziening die urine direct afvoert naar het buitenwater en voor feaces een droge tijdelijke bewaarvoorziening heeft. Dergelijke toiletten zullen een kostprijs kunnen hebben van minder dan €200,- Arnold Arnoldussen, Amsterdam / ms Varg